Programplaner og emneplaner - Student
PROVY6100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor
- Studieprogram
-
Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.
Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
- har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
- kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
Innhold
- Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
- faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
- veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og veilederrollen
Arbeids- og undervisningsformer
- Oppdatert individuell plan for studiet med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i tredje studieår. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i de to andre emnene.
- Individuelt framlegg, og erfaringsdeling fra pedagogisk praksis for klassen.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
- Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
- Studentene skal gjennomføre veiledninger mellom hver samling av minst èn nyutdannet på egen arbeidsplass. Veiledningen dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000-1500 ord.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes til Bestått / ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Sensorordning
- ungdomskultur og flerkulturelt samfunn
- likeverd og kjønnsbalanse
- kommunikasjon og relasjonsbygging
- læreplananalyse (8-10 trinn)
- opplæring knyttet til teknikker og produksjon i kunst og håndverk
- utdanningsvalg og arbeidslivsfag
- samarbeid skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg