EPN-V2

PROVY6100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor
Studieprogram
Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.

Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
  • har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv

Innhold

  • Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
  • faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
  • rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og veilederrollen

Arbeids- og undervisningsformer

  • Oppdatert individuell plan for studiet med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i tredje studieår. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i de to andre emnene.
  • Individuelt framlegg, og erfaringsdeling fra pedagogisk praksis for klassen.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

  • Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
  • Studentene skal gjennomføre veiledninger mellom hver samling av minst èn nyutdannet på egen arbeidsplass. Veiledningen dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000-1500 ord.

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes til Bestått / ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Sensorordning

  • ungdomskultur og flerkulturelt samfunn
  • likeverd og kjønnsbalanse
  • kommunikasjon og relasjonsbygging
  • læreplananalyse (8-10 trinn)
  • opplæring knyttet til teknikker og produksjon i kunst og håndverk
  • utdanningsvalg og arbeidslivsfag
  • samarbeid skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg