EPN-V2

PROS6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7 Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Programming for Teachers, Level 1¿7
Studieprogram
Programmering for trinn 1–7
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Masteroppgave, individuell, eller sammen med en medstudent . Omfang på besvarelsen: 85 sider (+/- 20%, vedlegg ikke medregnet). Individuell muntlig høring der karakteren kan justeres.

Læringsutbytte

Hjelpemidler til muntlig eksamen:

Egen oppgave.

Innhold

Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
  • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
  • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.

Arbeids- og undervisningsformer

Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:

1. Et praktisk-estetisk arbeid.

2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

3. En akademisk tekst (om lag 1200 ord).

Eksamensresultatet kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Hjelpemidler ved eksamen

Kamilla Freyr

Vurderingsuttrykk

Bestått KDK1200 Kunstformidling og visuelle uttrykksformer

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle studenter.

Ny/utsatt eksamen: Studenten må fremstille seg til ny eksamen i de deler som har fått karakter F. Skriftlig og praktisk del må omarbeides.

Opptakskrav

Se programplanen.