Programplaner og emneplaner - Student
PRG6200 Programmering for lærere for trinn 5-10, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Programming for Teachers, Level 5-10, Subject 2
- Studieprogram
-
Programmering for trinn 5–10
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen ut over opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
;
Kunnskap
Studenten
- forstår sammenhengen mellom struktur og utseende i utformingen av formidlingsressurser
- kjenner til universell utforming og brukerorientert design
- kjenner til sosiale, etiske og estetiske aspekter ved ny kommunikasjonsteknologi
;
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av interaktive og sosiale nettressurser
- kan anvende programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon
- kan planlegge, utforme og publisere digitale formidlingsressurser
- kan benytte seg av gjenbruk, deling og kobling av digitale objekter
- kan bruke metoder for idé- og konseptutvikling
;
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt sosial design
- har evne til å reflektere rundt etiske dilemma knyttet til deling av informasjon og kunnskap, samt samhandling
Læringsutbytte
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvelser, selvstudium og utviklingsarbeid gjennom samhandling. Praktisk arbeid kan bestå av utprøving av modeller og prototyper med ny teknologi innen design som 3D-print, video- og programvare for multimodal, mobil og interaktiv;kommunikasjon.
Innhold
- Design in a cultural context. Discuss the overall ideas of product design and culture in relation to the chosen focus area and expected value creation.
- Activate aesthetic practice-based methods for creative and analytical processes.
- Combine design skills with theoretical knowledge to enhance the development of the design project.
- Activate various forms of articulation (material, visual, text) to explore and communicate your research fields.
- Use critical reflection (or its equivalent) to give depth and to problematize issues and your choices in the project.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Lectures, excursion, workshop, various platforms for presentations, discussion and reflection, self-study.
Vurdering og eksamen
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Project description with a defined research field, aim(s), research question, and theoretical and methodological approach (500-700 words and visualizations integrated in the text).
- Participation in an oral presentation and dialogue; (i) communication of the project, (ii) constructive feedback of the projects to fellow students.
Hjelpemidler ved eksamen
Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:
- Product in optional/relevant media.
- Research-based design project/proposal (2500-3000 words and visualizations integrated in the text).
The examination result can be appealed
Vurderingsuttrykk
No restrictions.
Sensorordning
Grade scale A-F.
Opptakskrav
Det anbefales å ha bestått emne ZDB Digitale bilder, DKDM1200 Digitale prestasjoner og informasjonsarkitektur og ZDKM Kommunikasjon i digitale medier.