EPN-V2

PRG6200 Programmering for lærere for trinn 5-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Programming for Teachers, Level 5-10, Subject 2
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.

  • Forkunnskapskrav

    I dette emnet gis en innføring i hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre, og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles. Emnet inneholder også kunnskap om mikrobiologi, infeksjonssykdommer, smitterisiko og smittevern. Videre gis det en innføring i farmakokinetikk og -dynamikk, interaksjoner og bivirkninger. Smertefysiologi og kartlegging og lindring av akutt smerte, er også kunnskap studentene får i dette emnet. Denne kunnskapen danner et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne observere, vurdere og identifisere symptomer hos aktuelle pasientgrupper.

    Emnet undervises på engelsk, men norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

  • Læringsutbytte

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Innhold

    10 studiepoeng overlapp med ABIO6000/MAABI4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte hvordan organer og organsystemer fungerer, og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
    • kan drøfte mikrobiologi, infeksjonssykdommer, smitterisiko og smittevern relatert til infeksjonsforebyggende arbeid
    • kan kritisk vurdere antibiotikabruk og resistensutvikling
    • kan drøfte farmakodynamiske og farmakokinetiske prinsipper
    • kan vurdere virkninger og bivirkninger av legemidler ved behandling av akutt og kritisk sykdom
    • kan drøfte kirurgisk stressrespons og postoperative komplikasjoner
    • kan drøfte lover og forskrifter som regulerer bruk av medisinsk utstyr for å kunne bruke utstyret på en sikker og forsvarlig måte og forebygge pasientskade
    • kan drøfte væske- og transfusjonsbehandling

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Forelesninger og selvstudier.

  • Vurdering og eksamen

    Ingen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

    Besvarelsen kan gis på engelsk eller annet skandinavisk språk.

  • Vurderingsuttrykk

    Ingen.

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.