Programplaner og emneplaner - Student
PRG6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2026/2027
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
- Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
- Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
- Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
- Kan kommentere programmeringskode
- Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
- Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
-
Innhold
Gradert skala A-F.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.
Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.
Praksis
Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen ut over opptakskrav.
-
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive oppbyggingen av det periodiske system.
- kan beskrive struktur av atomer;og struktur;og bindingsforhold i molekyler, gasser, væsker og faste stoffer.
- kan beskrive hovedtypene av kjemiske reaksjoner.
- kan beskrive hovedprinsippene i reaksjonskinetikk, og sammenhengen mellom kinetikk og likevekt.
- kan forklare begrepene entalpi, entropi, og fri energi og beskrive hvordan disse størrelsene gir sammenhengen mellom termodynamikk, elektrokjemi og kjemisk likevekt.
- kan forklare virkemåten til galvaniske celler og elektrolyseceller.
Ferdigheter
Studenten:
- kan sette navn på enkle kjemiske forbindelser.
- kan balansere reaksjonslikninger.
- kan utføre støkiometriske beregninger og bestemme konsentrasjoner og partialtrykk ved kjemisk likevekt.
- kan utføre grunnleggende beregninger innen reaksjonskinetikk, termodynamikk (entalpi, entropi og fri energi) og elektrokjemi (galvaniske celler og elektrolyse).
- kan utføre enkle kjemiske reaksjoner og laboratorieforsøk med både kvalitative og kvantitative bestemmelser.
- kan;skrive og forklare resultatene fra laboratoriearbeidet i journal,;rapport og regneark.
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide i grupper både med praktisk og skriftlig arbeid.
- har innsikt i forskriftsmessig håndtering av kjemikalier på grunnlag av HMS-datablader og fra laboratorieerfaring.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning.
-
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 6 dagers laboratoriekurs med 6 tilhørende;arbeidskrav (5 - 15;sider pr arbeidskrav)
- 4 av 7 obligatoriske øvingsoppgaver (2-4 timer pr øving)
-
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.