EPN-V2

PRG6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10 Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
    • Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
    • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
    • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
    • Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
    • Kan kommentere programmeringskode
    • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
    • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
    • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
    • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
    • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
  • Innhold

    Gradert skala A-F.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

    Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

    Praksis

    Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kan beskrive oppbyggingen av det periodiske system.
    • kan beskrive struktur av atomer;og struktur;og bindingsforhold i molekyler, gasser, væsker og faste stoffer.
    • kan beskrive hovedtypene av kjemiske reaksjoner.
    • kan beskrive hovedprinsippene i reaksjonskinetikk, og sammenhengen mellom kinetikk og likevekt.
    • kan forklare begrepene entalpi, entropi, og fri energi og beskrive hvordan disse størrelsene gir sammenhengen mellom termodynamikk, elektrokjemi og kjemisk likevekt.
    • kan forklare virkemåten til galvaniske celler og elektrolyseceller.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan sette navn på enkle kjemiske forbindelser.
    • kan balansere reaksjonslikninger.
    • kan utføre støkiometriske beregninger og bestemme konsentrasjoner og partialtrykk ved kjemisk likevekt.
    • kan utføre grunnleggende beregninger innen reaksjonskinetikk, termodynamikk (entalpi, entropi og fri energi) og elektrokjemi (galvaniske celler og elektrolyse).
    • kan utføre enkle kjemiske reaksjoner og laboratorieforsøk med både kvalitative og kvantitative bestemmelser.
    • kan;skrive og forklare resultatene fra laboratoriearbeidet i journal,;rapport og regneark.

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • kan samarbeide i grupper både med praktisk og skriftlig arbeid.
    • har innsikt i forskriftsmessig håndtering av kjemikalier på grunnlag av HMS-datablader og fra laboratorieerfaring.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning.

  • Vurderingsuttrykk

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 6 dagers laboratoriekurs med 6 tilhørende;arbeidskrav (5 - 15;sider pr arbeidskrav)
    • 4 av 7 obligatoriske øvingsoppgaver (2-4 timer pr øving)
  • Sensorordning

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.