EPN-V2

PRG6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10 Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

  • Forkunnskapskrav

    Tilsvarende opptakskrav i programplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
    • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på visuell programmering
    • Har kunnskap om ulike verktøy for visuell programmering
    • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
    • Har kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
    • Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
    • Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering
    • Kan kommentere programmeringskode
    • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
    • Kan programmere fysiske enheter
    • Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
    • Kan veilede elever i arbeid med algoritmisk tenkning og visuell programmering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
    • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
    • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid og problemløsing
    • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
  • Innhold

    Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med visuell programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

    • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
    • Visuell programmering og programmeringsprinsipper.
    • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og i Fagfornyelsen.
    • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

    Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

    Praksis

    Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

    • Arbeidskrav 1:
    1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
    • Arbeidskrav 2:
    1. Del 1: Individuell programmeringskode.
    2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Se programplanen.