EPN-V2

PRG6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10 Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Del 2) I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Forkunnskapskrav

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.                                     

    Del 1) , gradert skala A-F, teller 50 prosent

    Del 2), gradert skala A-F,  teller 50 prosent

  • Læringsutbytte

    En intern og en ekstern sensor på både del 1 og del 2.

  • Innhold

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

       ·         Norskfaglige tema

    • Barns språkutvikling
    • Barnelitteratur og tekster for barn
    • Språklig og tekstlig mangfold

    ·         Matematikkfaglige tema

    • Måling og sammenlikning
    • Tall og tallforståelse

    ·         Tverrfaglige tema

    • Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
    • Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
    • Observasjon og kartlegging
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

  • Vurdering og eksamen

    Tilsvarende opptakskrav i programplanen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
    • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på visuell programmering
    • Har kunnskap om ulike verktøy for visuell programmering
    • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og;funksjoner
    • Har kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
    • Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
    • Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering
    • Kan kommentere programmeringskode
    • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
    • Kan programmere fysiske enheter
    • Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
    • Kan veilede elever i;arbeid med algoritmisk tenkning og visuell programmering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
    • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
    • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid og problemløsing
    • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
  • Vurderingsuttrykk

    Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

    • Arbeidskrav 1:
    1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
    • Arbeidskrav 2:
    1. Del 1: Individuell programmeringskode.
    2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Sensorordning

    Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.