EPN-V2

PPUN6000 Læring og grunnleggende lærerkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning and basic teaching competences
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, delvis nettbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer i yrkesfag og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging og gjennomføring av undervisning, og oppøve trygghet i lærerrollen. I tillegg skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon.

Læringsutbytte

Emnet Kommunikasjon for ledere introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og gir innsikt i hvordan en lykkes med mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser som skal øke forståelsen av hvor viktig god kommunikasjon er, og hvordan en kan tilrettelegge for bedre kommunikasjon og samhandling. Studentene vil lære om effektive kommunikasjonsmetoder og utvikle økt bevissthet om egen kommunikasjonspraksis. Videre vil studentene bli gjort kjent med utfordringer som ofte dukker opp i kommunikasjonsprosesser, og hvordan disse kan håndteres.

Undervisningsspråk er norsk.

Innhold

Det benyttes både intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Minst 25 % av besvarelsene trekkes ut og sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene danner grunnlaget for å fastsette nivået på resten av besvarelsene.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge gode relasjoner
  • inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
  • innsikt i hvordan egen kommunikasjonsstil påvirker andre, og strategier for å tilpasse denne for å fremme bedre samhandling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
  • analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
  • reflektere over egen kommunikasjonspraksis og justere denne for å forbedre ledelse og samhandling

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende avansert kunnskap og ferdigheter i kommunikasjon for å forbedre organisatoriske prosesser og fremme et positivt arbeidsmiljø
  • utvikle og implementere strategier for effektiv kommunikasjon i lederroller, som bidrar til å styrke samhandling og organisasjonskultur
  • kritisk vurdere og tilpasse egen kommunikasjonsstil for å møte ulike situasjoner og behov i en lederkontekst, med fokus på kontinuerlig forbedring og profesjonell utvikling

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningsformen vil veksle mellom forelesninger inkludert interaksjon, studentpresentasjoner, praktiske øvelser og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Arbeidsformene innebærer utstrakt dialog og samhandling, og forutsetter både fysisk og aktiv tilstedeværelse.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)
  • Arbeidskrav 2: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)
  • Arbeidskrav 3: Individuell innlevering tilsvarende 500 ord (+/- 10 %)

Formålet med arbeidskravene er at studenten skal reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis. Arbeidskravene vil være knyttet til erfaringer/opplevelser i emnet. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent, og de må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til karakteren Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Det brukes 2 interne sensorer.