Programplaner og emneplaner - Student
PPUN6000 Læring og grunnleggende lærerkompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Learning and basic teaching competences
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
-
Innledning
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer i yrkesfag og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging og gjennomføring av undervisning, og oppøve trygghet i lærerrollen. I tillegg skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon.;
-
Forkunnskapskrav
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter studiegrupper, forelesninger, seminarer, selvstudier, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening. Anerkjent terapeutisk metodikk innen psykisk helsearbeid er grunnlaget for simuleringen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens mandat og styringsdokumenter som er relevante for opplæringsløp fra 8.-13. trinn, yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
- ha kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde, relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i eget programområde
- ha bred kunnskap om yrkesdidaktisk undervisningsplanlegging som fremmer tilpasset og varierte læreprosesser, yrkes og interesse differensiering, dybdelæring og elevmedvirkning
- har kunnskap om anvendelse av klasse- og læringsledelse for å utvikle et godt klasse- og læringsmiljø med utgangspunkt i demokrati
- har bred kunnskap om ungdomskultur, utvikling, sosialisering, livsmestring og danning i et mangfoldig samfunn
- kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk, internasjonalt og kulturelt perspektiv
- kjenner til ulike informasjonskilder, nasjonal og internasjonal forsknings for å videreutvikle sin yrkesutøvelse
;
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, lede og dokumentere relevant yrkesopplæring ut fra yrkesdidaktiske prinsipper som er tilpasset elevenes behov og yrkesinteresser
- kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, tilpasset læring og dybdelæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer
- kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
- kan bidra til tverrfaglighet og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere i 8.-13. trinn
- kan gjennomføre vurdering i samsvar med forskrift, og gi tilbakemelding og fremovermelding som fremmer læring
- kan bygge og vedlikeholde gode relasjoner til elevene og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
- kan veilede elevene i å ta videre utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæring
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennom engasjement og faglig innsikt legge til rette for at eleven skal oppleve mestring for å skape motivasjon i læreprosesser
- kan skape yrkesstolthet og yrkesidentitet for yrkene i eget programområdet og holde seg orientert om fagenes krav i lys av samfunnets utvikling og endringsbehov
- kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
- kan legge til rette for elevenes danning og livsmestring i et demokratisk og globalt samfunn
- kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet
- kan vise innsikt og evne til utforming, iverksettelse og kritisk analyse av læreplaner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og bruke og holde seg oppdatert på relevante nasjonale og internasjonale forskningsresultater for å treffe begrunnede valg i sin profesjonelle praksis
-
Innhold
Gradert skala A-F.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omhandler avansert kunnskap om forhold som kan hemme og fremme aktivitet og deltakelse gjennom livsløpet. Dette omfatter individuelle forhold, men også samfunnsmessige utfordringer knyttet til å skape inkluderende arenaer i samfunnet. Arbeidslivet er en viktig arena i samfunnet hvor disse utfordringene kommer til uttrykk. Hovedfokus i emnet er å sette studentene i stand til å finne frem til, sammenstille og vurdere kunnskapsgrunnlaget for utvikling av ergoterapeutiske intervensjoner. Studentene skal utføre systematiske litteratursøk, vurdere forskningslitteratur kritisk og gjøre en kunnskapsoppsummering på et tematisk område som de selv avgrenser.
Studentene kan arbeide videre med tematikk fra dette emnet når de senere tar emnene MERG4200 Komplekse intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv og MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som ergoterapeut.
-
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere muligheter og begrensninger i hverdags- og arbeidsliv i sammenheng med relevant forskningslitteratur
- kan identifisere kunnskapshull i ergoterapi basert på gjennomgang av relevant forskningslitteratur
- kan drøfte enkeltintervensjoner og programmer hvor tilrettelegging er tiltak
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre systematiske litteratursøk etter forskningslitteratur om utvikling og evaluering av intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
- kan oppsummere forskningslitteratur om intervensjoner som har relevans for individers deltakelse i hverdags- og arbeidsliv
- kan anvende kunnskap om samproduksjon i forskning og involvering av brukere
- kan drøfte intervensjonsbeslutninger i relasjon til ulike kontekster, slik som etnisitet, kjønn og sosial tilhørighet
Generell kompetanse
Studenten
- kan oppsummere og formidle forskningskunnskap til medstudenter, kolleger og allmennheten
-
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet er 100 % overlappende med VPSY6210, VPSYD6210 og MAPSD4210.;;
-
Vurderingsuttrykk
Individuell prosjekteksamen, i form av en oppgave som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 3500 ord inkludert referanser.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
-
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.