Programplaner og emneplaner - Student
PPUN6000 Learning and basic teaching competences Course description
- Course name in Norwegian
- Læring og grunnleggende lærerkompetanse
- Study programme
-
Postgraduate Certificate in Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course involves visiting libraries, archives, and/or museums linked to a chosen theme. The theme is selected with guidance from the course supervisor, and the visits are aligned with it. Students can pick themes related to various aspects, such as services, policies, collections, knowledge organization, universal design, leadership, marketing, dissemination practices, and current issues relevant to institutions. Visits may encompass libraries, archives, museums, or combinations of these. Additional information and cultural institutions can be included if pertinent to the theme. Visits typically involve meetings with relevant staff members and students' informal observations.
Required preliminary courses
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker blant barn og unge
- oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
- inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå
- planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
- kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse blant barn og unge
- kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
- kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser, alene og som deltaker i en gruppe
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan på engelsk:
- beskrive teknologens arbeid innenfor et valgt teknologiområde,
- beskrive forskning og utvikling innenfor et valgt teknologiområde,
- forklare retoriske virkemidler og argumentasjon.
Ferdigheter
Studenten kan på engelsk:
- bruke korrekt terminologi innenfor teknologirelaterte emner generelt og innenfor et valgt fagområde spesielt,
- presentere teknologi og relaterte prosesser,
- utforme og skrive tekniske og akademiske tekster på engelsk i tråd med internasjonale konvensjoner og uttrykksmåte,
- finne relevante kunnskapskilder, vurdere kvaliteten på kilder og refererer til kilder i henhold til etablerte standarder,
- bruke muntlig engelsk i faglige diskusjoner.
Generell kompetanse
Studenten kan på engelsk:
- kommunisere skriftlig og muntlig kontekster som er relevante for nåverende og videre utdanning og framtidig yrke,
- tilpasse egen muntlig og skriftlig kommunikasjon til mottaker, situasjon og formål,
- planlegge og gjennomføre skriftlige prosjektarbeid alene eller sammen med andre.
Content
Emnet inneholder følgende temaer
- klasseledelse
- læringsmiljø, læring, lærer- og elev-/lærlingrolle
- planlegging, gjennomføring og evaluering av yrkesopplæring
- differensiering og tilpasset opplæring
- ungdomskultur, sosialisering og flerkulturelle perspektiver
- grunnleggende ferdigheter
Teaching and learning methods
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 500 ord +/- 10 %. (+ Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 1500 ord +/- 10 %. Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Arbeidskrav 3: Muntlig framlegg av skisse til prosjektoppgaven (se omtale under eksamen), omfang 15-20 min per gruppe.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Det er krav om 80% tilstedeværelse i undervisningen, se mer informasjon om krav om tilstedeværelse i programplandelen.
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til profesjonsteori
- har kunnskap om forskjellige tilnærminger til arkivarprofesjonen
- har innsikt i arkivvitenskapelig fag- og yrkesetikk
- har grunnleggende kunnskaper om prosjektarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faget fra et profesjonsteoretisk perspektiv
- kan identifisere et faglig problem og formulere dette som et prosjekt
- kan gjennomføre et prosjektarbeid i samarbeid med andre studenter
Generell kompetanse
Studenten
- kan syntetisere kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner innom studieprogrammet
- kan reflektere over egen kunnskapsutvikling
Assessment
Permitted exam materials and equipment
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Leiv Bjelland