Programplaner og emneplaner - Student
PPUD6100 Videreutvikling av lærerkompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Further development of teacher competences
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltidPraktisk-pedagogisk utdanning, SandvikaPraktisk-pedagogisk utdanning, Sandefjord
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og yrkesfaglæreridentitet i skolen som en organisasjon. I tillegg skal studenten videreutvikle evnen til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg.
Forkunnskapskrav
Farmakologi er læren om legemidler og deres virkemåte og anvendelse. Emnet omhandler grunnleggende kunnskap i farmakologi, som er en forutsetning for forsvarlig legemiddelhåndtering. I emnet inngår også legemiddelregning. Studentene deltar i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100.
INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» (1,5 studiepoeng)
INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til økt forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT.
INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter. Den handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
- har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
- har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
- har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres handlingsplikt
- kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
- kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
- kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
- kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
- kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
- behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
- kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
- behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
- er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
- kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
- kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
- kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv
Innhold
7,5 studiepoeng overlapp med PARA1410 Farmakologi og legemiddelhåndtering
1 studiepoeng overlapp med PARA1500 Legemiddelregning
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale farmakodynamiske begreper og farmakokinetiske prosesser
- har kjennskap til ulike legemiddelformer og administrasjonsveier
- kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av respirasjonssykdommer, hjerte- og karsykdommer og nevrologiske sykdommer
- kan gjøre rede for virkningen av legemidler brukt ved smerte og kvalme
- har kjennskap til legemidler som brukes ved sykdommer i fordøyelsessystemet, endokrine organer og bevegelsesapparatet
- kan forklare farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
- kan gjøre rede for de sentrale begrepene i legemiddelregning
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre feilfrie legemiddelberegninger og vurdere og kontrollere egen og andres utregning, som en del av faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
- kan sikker arbeidsmetode for klargjøring og administrasjon av legemidler
- kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnlag for å sette seg inn i virkning og effekter av nye legemidler
- har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
* Læringsutbytte som tilhører INTER1100
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
- kan beskrive sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
- kan gjøre rede for styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
- kan gjøre rede for forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
Ferdigheter
- Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap for å planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre
- kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
- kan beskrive, analysere og diskutere prosjektets problemstilling og resultater opp mot annen publisert vitenskap
- kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisninger på en enhetlig og korrekt måte
- kan drøfte, vurdere og argumentere for egne faglige vurderinger gjennom opposisjon- og respondentskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid
- kan reflektere muntlig og skriftlig om faglige og vitenskapelige problemstillinger
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering:
Del 1 Farmakologi: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.
Del 2 Legemiddelregning: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. For å bestå eksamen i del 2 legemiddelregning må besvarelsen være feilfri.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1 Farmakologi: Ingen hjelpemidler tillatt.
Del 2 Legemiddelregning: Kalkulator.
Vurderingsuttrykk
Del 1 Farmakologi: Gradert skala A-F.
Del 2 Legemiddelregning: Bestått-Ikke bestått.
Karakteren for del 1 blir stående som samlet karakter for emnet når både del 1 og del 2 er bestått. Både samlet karakter og karakter for hver deleksamen vil fremgå på vitnemål dersom begge deleksamener er bestått.
Sensorordning
Del 1 Farmakologi: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Del 2 Legemiddelregning: Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.