EPN-V2

PPUD6000 Læring og grunnleggende lærerkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning and basic teaching competences
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid
Praktisk-pedagogisk utdanning, Sandvika
Praktisk-pedagogisk utdanning, Sandefjord
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This single course can be completed in addition to the ordinary study programme for students at the bachelor’s programme in Social Education, as well as for students admitted to study programmes at the universities selected for the Erasmus+ Blended Intensive Programme partner-cooperation.

The course aims at introducing students to discussions of inclusion of people with intellectual disabilities, developing from Marshall's concept of citizenship presented in Citizenship and Social Class in 1949. Marshall argues that citizenship is a status given to those who are full members of a society. Citizenship includes both civil, political and social rights. For people with intellectual disabilities as for any citizen, being a full member of a society implies equal laws and individual freedom (civil rights), voting rights and rights to political participation (political rights). Marshall supplements civil and political rights with social rights set out to compensate for inequalities in diverse and social unequal societies. Social rights are rights to live in the society as a civilized being with an income which makes a decent life affordable, chances to educate yourself and to get help if needed. It is well documented across Europe that people with intellectual disabilities do not enjoy full citizenship and are excluded from being full members of the societies in which they live.

The students will as part of an international team of students, describe civil, political, and social rights for people with intellectual disabilities in the partner countries and compare and discuss if people with intellectual disabilities enjoy full citizenship in the team members’ countries. The students will be introduced to theories of culture and multicultural teamwork and will be trained to address and reflect on how cultural similarities and inequalities impact on international teamwork.

Forkunnskapskrav

The teaching is designed with flipped classroom, team-based and case-based learning activities in class and smaller teams in two online sessions (à 2 days) and one 5 working days intensive programme in one of the partner countries. Online sessions and the physical component will gather students and lecturers from the Erasmus + Blended Intensive Programme partners. Digital learning resources such as digital lectures and videos will be available to the students in advance.

Læringsutbytte

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

På de fysiske samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminar og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. For å støtte selvstudiene og hjelp til refleksjon over bruk av legemidler i egen praksis er det forventet at hver student leverer et skriftlig case-basert prosjekt som skal presenteres på siste seminar. Prosjektet må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Selvstudier

Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Forelesninger

Forelesninger benyttes for å belyse hovedelementer, begrep, prinsipper, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle sentrale problemstillinger.

SeminarSamlingene gjennomføres fysisk på universitetet. Studentene engasjerer seg i faglige temaer for å utdype sine kunnskaper og oppøve ferdigheter i faglig formulering og refleksjon. Dette skjer gjennom faglige innlegg, oppgaveløsing, diskusjon, samt refleksjon over egne handlinger og holdninger. Det legges vekt på høy deltakeraktivitet i seminarene.

Gruppearbeid

Gruppearbeid omfatter tilrettelagt samarbeid med medstudenter, samlesing og diskusjon av pensumtekster. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom utvikling og formidling av fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktiv tilbakemelding.

Prosjektarbeid/case

Det er ulike former for oppgaver underveis som støtter opp om læringsprosessen. Studenten skal jobbe med case-baserte oppgaver fra egen praksis. Individuelt og i grupper på seminarene.

Innhold

Videreutdanningen består av ett emne og gjennomføres på deltid over ett semester. Emnet er nettbasert, men med to fysiske samlinger á to dagers varighet. Samlingene gjennomføres på universitetet, campus Pilestredet. Læringsressursene mellom samlingene er heldigitale. Emnet går over 6 uker og vil kreve en gjennomsnittlig studieinnsats på ca. 20 timer per uke.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav er alle former for arbeid, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % deltagelse på samlinger og presentasjoner
  • individuelt skriftlig case-basert prosjekt etter gitte kriterier, presenteres i grupper på siste seminar

Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse på samlinger/presentasjoner oppfylles. Dersom studenten ikke oppfyller tilstedeværelseskravet på, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.

Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny vurdering. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

All

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager, som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for grunnopplæringen trinn 8 - 13.

Eksamen gjennomføres slik: Kandidaten får utdelt et tema, og i besvarelsen skal det reflekteres over egen læring, muligheter og begrensinger det gitte temaet kan gi i undervisningen og for lærerrollen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).

Ny og utsatt eksamen

Ved karakter F, ikke bestått, ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Pass/Fail

Vurderingsuttrykk

To sensorer vurderer besvarelsene. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.  

Sensorordning

Studiets målgruppe er autoriserte manuellterapeuter som ønsker spesialkompetanse innen bruk av legemidler ved behandling av muskel- og skjelettlidelser.

Opptakskrav

Søker må ha norsk autorisasjon som manuellterapeut. Det stilles ikke språkkrav utover krav gitt ved tildeling av autorisasjon.

Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.