EPN-V2

PPFPRA Praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching practice
Studieprogram
Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 – grunnleggende lærerkompetanse
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Godkjente arbeidskrav fra førsteårsemnet VERB1500, samt bestått VERB1100, VERB1200, VERB1300 og VERB1400 fra 1. studieår.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan beskrive saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for virksomhetens rapporterings- og journalsystem
  • kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for symptomer på sykdom
  • kan gjøre rede for behandling av de vanligste sykdommene og rehabiliterende tiltak
  • kan gjøre rede for sykdommens betydning for god helse
  • kan gjøre rede for hvordan atferd kan påvirkes av miljøbetingelser
  • kan reflektere over omsorg ved livets slutt

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell, samt andre relevante verktøy og metoder i planlegging og utøvelse av helsehjelp ved sykdom og helsesvikt
  • kan administrere forordnede legemidler under tilsyn av autorisert helsepersonell
  • kan bruke Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka ved håndtering av legemidler, med spesiell fokus på virkning, bivirkning og interaksjoner
  • kan på selvstendig måte utføre praktiske prosedyrer innenfor eget kompetansefelt i henhold til VAR- Healthcare
  • kan gjennomføre basale smittevernrutiner i tjenesteutøvelsen
  • kan dokumentere helsehjelp i henhold gjeldende retningslinjer og lovverk
  • kan bruke helse- og velferdsteknologiske løsninger på tjenestestedet
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter som aktiv lytting, stille spørsmål og gi konstruktive tilbakemeldinger
  • kan anvende oppdatert kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i tjenesteutøvelsen
  • kan gjennomføre spesifiserte litteratursøk på norsk og engelsk i relevante databaser
  • kan muntlig formidle vernepleierens rolle som autorisert helsepersonell til tjenestestedet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre grunnleggende pleieprosedyrer og daglig omsorg på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
  • kan utføre faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
  • kan identifisere tjenestemottakers ressurser og behov og ivareta disse i et helhetlig omsorgsarbeid
  • kan gjøre rede for lover og forskrifter som regulerer tjenester til tjenestemottaker
  • kan innhente informert samtykke og ivareta taushetsplikten
  • kan vise aktsomhet, respekt og gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter i henhold til skikkethetsvurderingen
  • kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis, forelesninger, seminarer, gruppearbeid, gruppe- og individuell veiledning og selvstudium. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.

Arbeids- og undervisningsformer

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kombinert vurdering:

Del 1) Vurderte praksisstudier:

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Del 2) Individuell skriftlig prosjekteksamen knyttet til praksis, inntil 2000 ord

Både del 1 og del 2 må være vurdert til bestått for å få samlet sluttvurdering i emnet.

Ny vurdering/eksamen: Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt. Ved ikke bestått del 2 prosjekteksamen har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger, siden besvarelsen er tett knyttet opp til praksisgjennomføringen.

Det kan fremsettes klage over karakterfastsetting på del 2 prosjekteksamen.

Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:

  • Obligatorisk tilstedeværelse
  • Læringsutbytter
  • Skikkethet

Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.

Vurdering og eksamen

Bestått - ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Se studiets emneplan

Sensorordning

Bestått/ikke bestått