EPN

PPF6200 Videreutvikling av undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen Emneplan

Engelsk emnenavn
Further development of teacher competences for tertiary vocational education
Studieprogram
Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 – grunnleggende lærerkompetanse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emne er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse i lærerrollen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.

Forkunnskapskrav

Bestått emne 1 for å begynne emne 2.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om undervisningsplanlegging ut fra yrkesdidaktiske prinsipper
  • har kunnskap om utvikling av ulike arbeids- og vurderingsformer

  • har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid og skolen som en lærende organisasjon

  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for fagskolene

  • har kjennskap til tilrettelegging av fleksibel læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser der studenter deltar i planlegging, gjennomføring- og vurderingsarbeid

  • kan gjennomføre vurderings- og dokumentasjonsarbeid som fremmer studentenes læring

  • kan anvende ulike veiledningsstrategier i undervisnings- og læringsarbeidet

  • kan anvende sin faglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske kompetanse i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov

  • kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike teorier og informasjonskilder

  • kan anvende digitale verktøy i lærings- og vurderingsarbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov

  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte utfordringer i undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen

  • kan legge til rette for nytenkning og innovasjon i samarbeid med lokalt arbeids- og samfunnsliv

  • har innsikt i yrkesetiske problemstillinger i læringsarbeidet

Innhold

Dette emnet bygger på emne 1 og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt

  • videreutvikling av egen pedagogisk praksis

  • veiledning og vurdering

  • endrings- og utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet brukes varierte undervisnings- og læringsformer, basert på de yrkesdidaktiske prinsippene, eksempelvis praksisorientering, opplevelsesorientering og problemorientert læring. Studiet vektlegger erfaringsdeling. Egen arbeidsplass vil være sentral i studentenes utviklings- og læringsarbeid.

Pedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre pedagogisk praksis tilsvarende 10 dager. Fagskolen skal legge til rette for at en av deres ansatte med pedagogisk utdanning veileder studenten. Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperioden. Veileder vurderer praksisperioden til Bestått/Ikke bestått i samarbeid med universitetet.

I pedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse. Retten til å avlegge eksamen i emnet forutsetter at pedagogisk praksis er gjennomført og vurdert til Bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Tre arbeidskrav er knyttet til dette emnet, et individuelt og to i gruppe. Arbeidskravene kan knyttes til egen undervisning og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av samlingsdagene (inkludert nettundervisning).

Arbeidskrav 1: I gruppe. Utforme utviklingsmål knyttet til videreutvikling av pedagogisk praksis og gjennomføre et mindre endrings- og utviklingsarbeid. Andre del av arbeidskrav 1 består av å fremlegge resultatet for medstudenter på samling som en multimedieprodukt. Tidsramme ca. 15 min.

Arbeidskrav 2: Individuelt. Refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass. Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en undervisningsøkt i samarbeid med veileder. Notatet skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. 1500 ord (+/- 10 %) eller annen dokumentasjonsform (bilder/film etc.) avtales med lærer.

Arbeidskrav 3. I gruppe. Muntlig presentasjon av prosjektarbeid (i relasjon til prosjekteksamen). Omfang: 20 minutter per gruppe.

Arbeidskravene må, i henhold til eksamensreglementet, være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere en gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk på hvert arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av prosjekteksamen i gruppe, 2-3 studenter per gruppe. Omfang 3000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.