Studieinfo emne PPF6200 2020 HØST
PPF6200 Videreutvikling av undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Further development of teacher competences for tertiary vocational education
- Studieprogram
-
Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 – grunnleggende lærerkompetanse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med emne er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse i lærerrollen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
Forkunnskapskrav
Bestått emne 1 for å begynne emne 2.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om undervisningsplanlegging ut fra yrkesdidaktiske prinsipper
har kunnskap om utvikling av ulike arbeids- og vurderingsformer
har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid og skolen som en lærende organisasjon
kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for fagskolene
har kjennskap til tilrettelegging av fleksibel læring
Ferdigheter
Studenten
kan lede læringsprosesser der studenter deltar i planlegging, gjennomføring- og vurderingsarbeid
kan gjennomføre vurderings- og dokumentasjonsarbeid som fremmer studentenes læring
kan anvende ulike veiledningsstrategier i undervisnings- og læringsarbeidet
kan anvende sin faglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske kompetanse i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov
kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike teorier og informasjonskilder
kan anvende digitale verktøy i lærings- og vurderingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte utfordringer i undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
kan legge til rette for nytenkning og innovasjon i samarbeid med lokalt arbeids- og samfunnsliv
har innsikt i yrkesetiske problemstillinger i læringsarbeidet
Innhold
Dette emnet bygger på emne 1 og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt
videreutvikling av egen pedagogisk praksis
veiledning og vurdering
endrings- og utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet brukes varierte undervisnings- og læringsformer, basert på de yrkesdidaktiske prinsippene, eksempelvis praksisorientering, opplevelsesorientering og problemorientert læring. Studiet vektlegger erfaringsdeling. Egen arbeidsplass vil være sentral i studentenes utviklings- og læringsarbeid.
Pedagogisk praksis
Studenten skal gjennomføre pedagogisk praksis tilsvarende 10 dager. Fagskolen skal legge til rette for at en av deres ansatte med pedagogisk utdanning veileder studenten. Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperioden. Veileder vurderer praksisperioden til Bestått/Ikke bestått i samarbeid med universitetet.
I pedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse. Retten til å avlegge eksamen i emnet forutsetter at pedagogisk praksis er gjennomført og vurdert til Bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Tre arbeidskrav er knyttet til dette emnet, et individuelt og to i gruppe. Arbeidskravene kan knyttes til egen undervisning og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av samlingsdagene (inkludert nettundervisning).
Arbeidskrav 1: I gruppe. Utforme utviklingsmål knyttet til videreutvikling av pedagogisk praksis og gjennomføre et mindre endrings- og utviklingsarbeid. Andre del av arbeidskrav 1 består av å fremlegge resultatet for medstudenter på samling som en multimedieprodukt. Tidsramme ca. 15 min.
Arbeidskrav 2: Individuelt. Refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass. Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en undervisningsøkt i samarbeid med veileder. Notatet skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. 1500 ord (+/- 10 %) eller annen dokumentasjonsform (bilder/film etc.) avtales med lærer.
Arbeidskrav 3. I gruppe. Muntlig presentasjon av prosjektarbeid (i relasjon til prosjekteksamen). Omfang: 20 minutter per gruppe.
Arbeidskravene må, i henhold til eksamensreglementet, være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere en gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk på hvert arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av prosjekteksamen i gruppe, 2-3 studenter per gruppe. Omfang 3000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer.