EPN-V2

PPF6000 Practical pedagogy for tertiary vocational education 1 Course description

Course name in Norwegian
Praktisk pedagogikk for fagskolen 1
Study programme
Practical pedagogy for tertiary vocational education 1 - Basic teaching skills
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Knowledge:

On successful completion of the course, the student:

  • can account for the terminology and models related to ethics in engineering science
  • has thorough knowledge of the requirements and standards for registration, processing, and storage of information about of participants in scientific research
  • has a deep understanding of the role of scientific, societal and ethical values on their research.

Skills:

On successful completion of the course, the student can:

  • present arguments and viewpoints relevant to ethical dilemmas prevalent in engineering science
  • analyse and assess arguments relevant to ethics in engineering science in relation to their relevance and validity
  • argue for solutions to ethical problems using theories and techniques relevant to engineering science
  • deal with complex professional issues with an academic approach and reflect critically on established knowledge and practice in his/her own field in relation to sustainability, ethics and to other engineering disciplines
  • reflect deeply on the nature of their research and its contribution to the production of knowledge

General competence:

On successful completion of the course, the student can:

  • identify, discuss and reflect upon ethical and societal implications of his/her own research as well as of the applications they enable,
  • reflect over values and ethical boundaries within engineering science

Learning outcomes

The course will consist of six gatherings. Each gathering will contain a mixture of lectures and student presentation of relevant academic papers and cases. Each presentation will be followed by in-class discussions.

The student will write four reflection notes on ethical and sustainability issues. One of these will be related to their doctoral thesis project. One or more of the reflection notes may form a basis for inclusion as a section on ethical reflection in the student's final doctoral thesis.

Content

Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.

Innhold:

  • grunnleggende lærerkompetanse for voksnes læring
  • styringsdokumenter for læringsarbeid i fagskolen
  • digitale verktøy i undervisning
  • etikk og mangfold

Studiet organiseres som et deltidsstudium over ett studieår. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger. Fullført PPF1 gir grunnlag for opptak til Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 - utviklingsarbeid og nettpedagogikk (PPF2)

Yrkespedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret

Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.

Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.

Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.

Teaching and learning methods

Each student must present two papers in class, one on a paper related to the ethics in their own project and one paper from the general reading list.

Attendance is compulsory with a minimum requirement of 80%.

Course requirements

The student must write four reflection notes each of minimum 1200 words and maximum 1500 words on topics that will be announced during the course.

Assessment

All support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

Permitted exam materials and equipment

Pass or fail.

Grading scale

Two examiners. External examiners are used regularly.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.

Admission requirements

Målgruppe

Studiet retter seg mot alle som er knyttet til læringsarbeid eller veiledning i fagskolen.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse* og minimum 30 fagskole- eller studiepoeng i relevant fagskoleutdanning eller høyere utdanning/realkompetanse**.

Søker må være tilknyttet høyere yrkesfaglig utdanning i et ansettelsesforhold og jobbe med pedagogisk utvikling, læringsarbeid eller veiledning for voksne.

* Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

- fagbrev eller tilsvarende

- minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet.

Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

** Tilsvarende fagskoleutdanning kan f.eks være relevant dybdepraksis (minimum 6 mnd) innen fagområder som tekniske fag, helse- og sosialfag, mediefag, kreative fag og/eller økonomiske og administrative fag.