Programplaner og emneplaner - Student
PPF2PRA Teaching Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisperiode
- Study programme
-
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale i emneplanen
Learning outcomes
Se omtale i emneplanen
Content
Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.
Teaching and learning methods
Se omtale i emneplanen
Course requirements
Se omtale i emneplanen
Assessment
Se omtale i emneplanen
Permitted exam materials and equipment
Dette er det innledende språkvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i tegnspråklig samhandling slik det er i bruk i hverdagsliv og i profesjonelle sammenhenger, slik som f.eks. i tolking og undervisningssituasjoner, og gir en innføring i tilnærminger til å forstå og analysere tegnspråk slik det brukes i naturlig samhandling. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Grading scale
Emnet har ingen krav til forkunnskaper.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om ulike forståelsesmåter og tilnærminger til språk og språklig kommunikasjon
- Har grunnleggende kunnskap om tegnspråklingvistikk
- Har kunnskap om forholdet mellom tegnspråklig, talespråklig og skriftlig kommunikasjon
- Har kunnskap om verktøy og framgangsmåter for å analysere multimodal samhandling
Ferdigheter
Studenten
- Kan reflektere over og analysere egen og andres kommunikative praksis
- Kan produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy
- Kan benytte og forstå sentrale begreper om språk og språklig samhandling
Generell kompetanse
Studenten
- Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over egen tegnspråklig praksis
- Kan drøfte faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner
- Har god kjennskap til beskrivelser av forventet ferdighetsnivå og kan selv reflektere rundt og konkretisere sitt tegnspråknivå ut fra disse