EPN-V2

PPF2PRA Praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Practice
Studieprogram
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 – utviklingsarbeid og nettpedagogikk
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter
  • Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
  • Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Læringsutbytte

Ingen hjelpemidler tillatt.

Innhold

Undervisningen består av forelesninger i teori og metode, individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid og gruppearbeid. Feltarbeid i ukjent miljø tillegges særlig vekt, både metodisk og teoretisk.

Feltarbeidet skal fortrinnsvis foregå i utlandet, men kan også foregå i Norge. Feltarbeidet skal behandle en selvvalgt problemstilling som relaterer seg til en eller flere overordnete globale og/eller transnasjonale problemstillinger (fortrinnsvis økonomi, teknologi, migrasjon, urbanisering, sosial utvikling, miljø og/eller konflikt).

Studenten kan reise på feltarbeid alene, eller samarbeide med en medstudent. Samarbeid fordrer at vanskelighetsgraden på det journalistiske arbeidet heves, både hva angår innhold og teknisk utførelse.

Før avreise skal studentene gjennomføre et obligatorisk førstehjelpskurs i regi av utdanningen. Dersom en student kan dokumentere å ha gjennomført et slikt kurs tidligere, frafaller dette kravet. Manglende gjennomføring av kravet kan få konsekvenser for godkjenning av arbeidskrav 3 (se under).

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se omtale i emneplanen

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid. Studentene velger oppgave ut fra to oppgitte alternativer og forbereder seg i to timer før eksamen. Temaer kan hentes fra Emne 3 og 4. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

Vurderingsuttrykk

Tall, tallregning og tallteori:

  • De fire regneartene, med spesiell vekt på multiplikasjon og divisjon
  • Multiplikativ tenkning
  • Bruk av regnelovene for tall
  • Undersøkelser i tallteori knyttet til f.eks. partall og oddetall, kvadrattall, primtall, delelighet

Algebra og funksjonslære:

  • Bruk av algebra i tallregning og tallteori
  • Likninger, inkludert andregradslikninger, og ulike løsningsmetoder
  • Likningssystemer
  • Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet
  • Lineære funksjoner
  • Andregradsfunksjoner

Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet

  • Teorier om matematikkompetanse
  • Den matematiske samtalen
  • Rammeverk for planlegging og gjennomføring av matematikkundervisning

Sensorordning

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • globale utviklingstrekk, med særlig vekt på krig og konflikt, fattigdom, urbanisering og migrasjon, samt klima- og miljøspørsmål
  • årsaker til og konsekvenser av ulike framstillinger av "de andre" i tekst, lyd og bilder
  • kritiske perspektiver på journalistiske framstillinger av verden, med særlig vekt på Afrika, Asia, Latin-Amerika og Oceania
  • kunnskap om praktisk journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø, inkludert digitalt kildevern og beskyttelse av eget arbeid, samt sikkerhet

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre research om globale forhold og utvalgte land
  • kan analysere og definere problemstillinger knyttet til arbeid i ukjent miljø
  • evner å koble store, overordnete tema til konkrete, journalistiske problemstillinger
  • kan arbeide som journalist under ukjente forhold og håndtere kritiske situasjoner som måtte oppstå
  • behersker utvikling av fortelling, komposisjon, dramaturgi og bildebruk for store reportasjer/dokumentarer på selvvalgt plattform
  • behersker kommentarsjangeren

Generell kompetanse

Studenten har

  • utviklet sin journalistiske selvstendighet ved arbeid i ukjent miljø
  • har styrket sin kommunikative kompetanse i møte med grupper og individer i ukjent miljø
  • har styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
  • har styrket sin forståelse av så vel global ulikhet som universelle menneskerettigheter