EPN-V2

PPF2PRA Teaching Practice Course description

Course name in Norwegian
Praksisperiode
Study programme
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Se omtale i emneplanen

Learning outcomes

Se omtale i emneplanen

Content

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.

Teaching and learning methods

Se omtale i emneplanen

Course requirements

Se omtale i emneplanen

Assessment

Se omtale i emneplanen

Permitted exam materials and equipment

Dette er det innledende språkvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i tegnspråklig samhandling slik det er i bruk i hverdagsliv og i profesjonelle sammenhenger, slik som f.eks. i tolking og undervisningssituasjoner, og gir en innføring i tilnærminger til å forstå og analysere tegnspråk slik det brukes i naturlig samhandling. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet.

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Grading scale

Emnet har ingen krav til forkunnskaper.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om ulike forståelsesmåter og tilnærminger til språk og språklig kommunikasjon
  • Har grunnleggende kunnskap om tegnspråklingvistikk
  • Har kunnskap om forholdet mellom tegnspråklig, talespråklig og skriftlig kommunikasjon
  • Har kunnskap om verktøy og framgangsmåter for å analysere multimodal samhandling

Ferdigheter

Studenten

  • Kan reflektere over og analysere egen og andres kommunikative praksis
  • Kan produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy
  • Kan benytte og forstå sentrale begreper om språk og språklig samhandling

Generell kompetanse

Studenten

  • Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over egen tegnspråklig praksis
  • Kan drøfte faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner
  • Har god kjennskap til beskrivelser av forventet ferdighetsnivå og kan selv reflektere rundt og konkretisere sitt tegnspråknivå ut fra disse