Programplaner og emneplaner - Student
PPF26100 Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical pedagogy for tertiary vocational education 2
- Studieprogram
-
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 – utviklingsarbeid og nettpedagogikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
No aids are permitted.
Forkunnskapskrav
For endelig vurdering i Medieteori 2 skal det leveres inn en individuell teoretisk oppgave i tilknytning til pensumlitteraturen og forelesninger.
Som arbeidskrav skal tema og disposisjon, ca. én side, godkjennes av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
- har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning
- har bred kunnskap om ulike arbeids- vurderingsformer inkludert realkompetansevurdering
- har kunnskap om kvalitetssikringssystemet i fagskolen
- har bred kunnskap om mangfold i læring og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
- har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid i fagskolen som en lærende organisasjon
- har kunnskap om nyere nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærere i fagskolen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende yrkespedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
- kan gi vurdering som bidrar til at fagskolestudenter kan reflektere over egen og andres læring
- kan tilpasse opplæring som ivaretar demokratiske prosesser og legge til rette for voksnes læring og realkompetanse
- kan kartlegge og anerkjenne voksnes realkompetanse innen sitt fagområde i fagskolen
- kan bruke ulike veiledningsstrategier i læringsarbeid
- kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
- er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom studenter, kolleger og yrkesfeltet
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og kommunisere og samarbeide med relevant yrkesfelt
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning, innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i fagskoleutdanningen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
- kan bidra til at verdier som demokrati, mangfold og likestilling ivaretas
- kan tilrettelegge for et helsefremmende læringsmiljø for studenter i fagskolen
- kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt læringsarbeid
Innhold
Gradert skala A-F
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
- foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
- veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
- drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
- reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vert gjennomført i vårsemesteret. Den avsluttande vurderinga er ein mappeeksamen. Vurdering av mappe med to tekstar valt frå arbeidsmappa, samt refleksjonsnotat (omfang: 1000 ord +/- 10 %). Målform: nynorsk.
Dato for innlevering til mappeeksamen er i mai/juni.
Ny/utsett eksamen
Ny/utsett eksamen vert gjennomført på same måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsett eksamen kan det leverast inn reviderte tekstar med utgangspunkt i opphaveleg arbeidsmappe. Det blir ikkje gitt ny rettleiing frå lærar. Ved seinare forsøk må nye tekstar leverast.
Studentens rettar og plikter ved ny/utsett eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentar er sjølve ansvarlege for å melde seg opp til eventuell ny/utsett eksamen.
Vurdering og eksamen
Cecilie Neumann and Eirik Chr. Gundersen
Hjelpemidler ved eksamen
Det blir nytta graderte karakterar. Sjå forklaringar om graderte karakterar i den generelle delen.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, 1400 ord (+/- 10 %)
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges