EPN

PMEDPRA20 Praksis i primær- og spesialisthelsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies B, Placement in Primary- and Specialist Health Care Services
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter kliniske studier i relevante institusjoner i primær- og spesialisthelsetjenesten og har til hensikt å gi studentene både bredde- og ytterliggere dybdekompetanse. Studentenes rolle vil være å observere og delta i det diagnostiske arbeidet og de terapeutiske tiltakene. Kunnskap, ferdigheter og metodikk som læres skal tilpasses pasienter med problemstillinger av forskjellig kompleksitets- og alvorlighetsgrad.

Læringsutbyttene bygger på tidligere emner. Læringsutbyttene aktualiseres, integreres og tilegnes i kliniske situasjoner og danner grunnlag for utvikling av handlingskompetanse. Studenten skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å løse oppgaver og problemer i klinisk praksis.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende, med unntak for emnene PMED1050, PMED1060 og PMED1070.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive organisering og samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjenesten og kan gjøre rede for de viktigste funksjonene til kommunal legevakt, akuttmottak og kommunal akutt døgnenhet
  • kan beskrive hvordan primær- og spesialisthelsetjenesten ivaretar behov hos særegne grupper, slik som barn, eldre, gravide/fødende, personer med funksjonsnedsettelser, personer utsatt for voldelige og/eller seksuelle overgrep, personer med rusproblemer og personer med psykiske lidelser
  • kan beskrive hvordan legevakt, akuttmottak, akuttpsykiatri og fødeavdeling samhandler med andre aktører i helsetjenesten
  • kan gjøre rede for hvilke rettigheter pasienten har til vurdering og ansvaret primær- og spesialisthelsetjenesten har for håndtering av akutt syke og skadde pasienter
  • kan gjøre rede for et typisk pasientforløp fra ankomst til legevakt/akuttmottak til utskriving/ankomst sengepost
  • kan gjøre rede for prinsippene for triagering (prioritering av hastegrad) for pasienter som kontakter kommunal legevakt og akuttmottak
  • kan drøfte hvordan de ulike praksisstedene utøver nødrett, nødverge, opplysnings- og meldeplikt til politi og barnevern
  • kan beskrive de viktigste observasjonene, komplikasjonene og tiltakene ved fødsel
  • kan forklare prinsippene for sterile og usterile prosedyrer og kan praksisstedets rutiner for behandling av rent og urent utstyr
  • kjenner til de viktigste prinsippene for prøvetaking og vanligste diagnostiske undersøkelser
  • kan forklare hvordan praksisplassen benytter digitale løsninger og medisinsk utstyr, og hvordan det påvirker pasientsikkerheten
  • kan beskrive hvordan paramedisineren bidrar til forebyggende og helsefremmende arbeid
  • kan beskrive noen viktige prinsipper for godt tverrfaglig samarbeid og godt arbeidsmiljø
  • kan beskrive relevante prosedyrer for legevakt og akuttmottak
  • kjenner til bruken og nytten av en blodgassanalyse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre grunnleggende sårstellprosedyre og assistere ved suturering
  • behersker innleggelse, håndtering og seponering av permanent urinkateter, samt utføre steril intermitterende kateterisering og ren intermitterende kateterisering
  • kan ivareta gjeldende rutiner for kontaktsmitte og dråpesmitte og kjenner til rutiner for luftsmitte
  • kan gjennomføre grunnleggende pasientmottak i samsvar med oppdatert kunnskap, gjeldende lover og etiske prinsipper
  • kan assistere i gjennomføringen av systematisk primær- og sekundærundersøkelse av pasienten, iverksette nødvendig overvåking og bidra i de diagnostiske og terapeutiske tiltakene
  • kan utføre overlevering av pasient til samarbeidspartner på tilfredsstillende måte, etter gjeldene krav til informasjon og dokumentasjon
  • kan assistere helsepersonell i mottak av pasienter med selvmordsrisiko, psykiske kriser og/eller rusproblematikk
  • kan kommunisere egne vurderinger til samarbeidende personell på en tydelig og strukturert måte
  • kan ivareta pasient og pårørende, og gi råd og informasjon tilpasset deres behov
  • kan gjennomføre administrasjon av medikamenter etter lokale retningslinjer
  • kan beherske maske-bag ventilasjon og bidra i tverrfaglige team i utførelsen av avanserte luftveistiltak
  • kan gjenkjenne og håndtere en normal fødsel

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle kunnskap om primær- og spesialisthelsetjenestetilbudet
  • kan identifisere og håndtere faglige og etiske dilemmaer som oppstår i paramedisinerens virke i skjæringspunktet mellom helsetjenester
  • kan drøfte ivaretagelse av pasientens rettigheter uavhengig av kjønn, alder, kultur, språk og etnisitet i møte med primær- og spesialisthelsetjenesten
  • kan reflektere over hvordan helsepersonell vurderer og behandler pasienter med komplekse og sammensatte problemstillinger
  • kan utføre helsehjelp i henhold til egen kompetanse og egen begrensning
  • kan reflektere over hvordan stress- og krisereaksjoner hos pasienter og pårørende påvirker kommunikasjon og samhandling i akuttmedisinske situasjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av klinisk praksis, simulerings- og ferdighetstrening, praksisforberedende undervisning, seminarer, arbeid med praksisdokument, skriving av refleksjonsnotater og deltakelse i refleksjonsgruppe.

Emnet går over ca. 14 uker og omfatter kliniske studier i ulike deler av primær- og spesialisthelsetjenesten. Praksisarenaene er:

  • legevakt
  • akuttmottak
  • rus- og psykiatriomsorgen
  • fødeavdeling
  • anestesiavdeling

Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet og vil gi varierte arenaer for studentene når det gjelder problemstillinger og kompleksitet. Enkelte deler av de kliniske studiene kan erstattes med simulerings- og ferdighetstrening, dersom dette vil gi et bedre læringsutbytte.

For å dokumentere aktivitet og oppnåelse av læringsutbyttene skal studentene i samarbeid med personalet på praksisplassen fylle ut et særskilt praksisdokument. Dette er et verktøy for både å drive frem læringsaktivitet, men også for å dokumentere oppmøte og oppnåelse av ulike læringsutbytter.

I tillegg til aktivitetene i praksis arbeider studentene med et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Det gis inntil én skriftlig tilbakemelding på notatet, forutsatt at studenten leverer det inn til nærmere angitt frist.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen: 

  • Innlevering av utfylte og signerte praksisdokumenter
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i klinisk praksis, refleksjonsgruppesamling, praksisforberedende undervisning, seminarer, simulering og ferdighetstrening
  • Ett individuelt refleksjonsnotat á 1500 ord (+/- 10 prosent)  

Vurdering og eksamen

Praktisk-muntlig eksamen i grupper på tre til fire studenter, basert på en tildelt problemstilling, ca. 30 min.

Eksamen arrangeres som et seminar hvor alle studenter skal delta. Eksamensgruppene får tildelt en problemstilling som innebærer en klinisk ferdighet ca. to uker før eksamen. Gruppene skal med utgangspunkt i denne problemstillingen holde 20 minutter teoretisk undervisning og praktisk demonstrasjon av ferdigheten. Øvrige studenter på kullet og sensorer vil være mottakere av undervisningen. Etter undervisningen er det inntil 10 minutter med muntlige spørsmål fra sensorer. Eksamensgruppen gis normalt en felles karakter. Det kan i spesielle tilfeller gis individuell karakter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Regler for kildehenvisning skal følges. 

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelser.

Emneoverlapp

Ingen.