Programplaner og emneplaner - Student
PMEDPRA10 Klinisk praksis i ambulansetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies A, Placement in the Ambulance Service
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet PMEDPRA10 omfatter veiledede kliniske studier i bilambulansetjenesten. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres og prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av handlingskompetanse. Studenten skal kunne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å løse oppgaver og utfordringer i klinisk praksis.
Læringsutbyttene oppnås ved gjennomføring av varierte ambulanseoppdrag. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad foretar selvstendige vurderinger.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for deleksamen 2 legemiddelregning i emnet PMED1300. ;
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;;
Kunnskap;;
Studenten;;
- kan gjøre rede for hvordan medisinsk utstyr til bruk i undersøkelse, diagnostikk og behandling;av akutt syke og skadde pasienter;skal benyttes; ;;;
- kan gjøre rede for forsvarlig legemiddelhåndtering i henhold til lover, forskrifter og lokale retningslinjer
- kan beskrive grunnleggende kunnskapsbaserte retningslinjer til bruk i undersøkelse, behandling og diagnostikk av akutt syke og skadde pasienter
- kan utdype pasient- og brukerrettighetslovens relevans i pasientrettet arbeid
- kan utdype helsepersonellovens relevans i pasientrettet arbeid
- kan utdype pasientjournalloven
- kan forklare betydningen av lov om vern mot smittsomme sykdommer i pasientrettet arbeid
- kan beskrive praksisstedets rutiner og lokale retningslinjer
Ferdigheter;;
Studenten
- kan gjennomføre rutinemessige daglige og ukentlige arbeidsoppgaver på praksisstedet i henhold til lokale retningslinjer
- kan beherske relevant diagnostisk medisinsk utstyr, inkludert overføring av elektrokardiogram til relevant mottagende instans
- kan beherske det digitale radiosambandet i kommunikasjon og samhandling med relevante aktører
- kan anvende prinsipper om risikovurdering og iverksette tiltak for å ivareta egen, pasientens og andres helse og sikkerhet
- kan beherske grunnleggende bruk av smittevernutstyr
- kan gjennomføre en pasientsamtale basert på grunnleggende kommunikasjonsprinsipper
- kan vurdere og iverksette tiltak etter funn i primærundersøkelse av akutt syke og skadde pasienter på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
- kan legge til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp uavhengig av alder, psykisk tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn;
- kan innhente, kritisk vurdere og behandle pasientopplysninger i samsvar med gjeldende bestemmelser om taushetsplikt
- kan samhandle med pasienter, pårørende, kollegaer, samarbeidspartnere og andre, uavhengig av kjønn, alder eller etnisk bakgrunn
- kan beherske grunnleggende forflytningsteknikk
- kan i samhandling med veileder beherske utdeling og administrering av legemiddel til pasient
- kan beherske overvåkning av legemiddelinntak og observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner på tilført legemiddel
- kan beherske fortynning av legemidler
- kan i samhandling med veileder vurdere og iverksette tiltak etter funn i sekundærundersøkelse av akutt syke og skadde pasienter på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
- kan samhandle med veileder i valg av omsorgsnivå og leveringssted;
- kan beherske dokumentasjon av relevante og nødvendige opplysninger om pasienten i ambulansejournal
- kan samhandle med praksisveileder om pasientrapportering
Generell kompetanse;;
Studenten;;
- kan håndtere prinsipper om hygiene og smitte for å gi forsvarlig helsehjelp
- kan vise respekt og omsorg på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere
- kan identifisere og reflektere over lovverk som er relevant for profesjonsutøvelsen
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med pasienter, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere
- kan reflektere over egne læringsstrategier
- kan håndtere tilbakemeldinger;og veiledning
- kan reflektere over tverrfaglig samarbeid;
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester og paramedisinsk profesjonsutøvelse. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon og relasjonell kompetanse. Praktisk trening i samhandling, grunnleggende smittevern og livreddende førstehjelp inngår som en del av emnet. Emnet setter også søkelys på læring i en akademisk kontekst, kritisk kildebruk og skriftlig og muntlig presentasjon.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive akuttmedisinsk historie, fagtradisjon og egen profesjon
- kan gjøre rede for helsevesenets oppbygging og ambulansetjenestens plass i helsetjenesten
- kan referere til aktuelle lover, forskrifter og regelverk som regulerer yrkesutøvelsen som paramedisiner
- kan gjøre rede for prinsipper for dokumentasjon og journalføring
- kan gjøre rede for teorier og etiske og kommunikative perspektiver som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan beskrive simulerings- og ferdighetstrening som metode
- kan beskrive grunnleggende modeller for beslutningstaking
- kan gjøre rede for de grunnleggende prinsippene for livreddende førstehjelp
- kan gjengi de grunnleggende teoriene for god hygiene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende hygieniske og smitteforebyggende teknikker
- kan kommunisere og samarbeide med medstudenter og andre i team/grupper
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan utføre hjerte-lunge-redning med halvautomatisk defibrillator (DHLR)
- kan dokumentere en klinisk undersøkelse
- kan skrive refleksjonsnotat fra observasjonspraksis
- kan benytte beskyttelseshansker, gjennomføre korrekt håndvask og utføre hånddesinfeksjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og over studentrollen i helsevesenet
- kan presentere eget arbeid i en forsamling
- kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer knyttet til yrkesutøvelsen
- kan gjøre rede for eget kunnskaps- og læringsbehov og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter
-
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i observasjonspraksis ambulanse
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
- Ett individuelt skriftlig refleksjonsnotat fra observasjonspraksis, 800 ord
- Individuell praktisk test i livreddende førstehjelp
-
Vurderingsuttrykk
Muntlig eksamen i gruppe på 4-6 studenter.
Eksamen består av fremlegg/presentasjon (ca. 20-30 min.) med påfølgende eksaminering (ca. 10-20 min.) Studentene får utdelt tema for fremlegg én uke før eksamen.
-
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Emneoverlapp
Bestått - ikke bestått.