Programplaner og emneplaner - Student
PMED3000 Vurdering og behandling av akutt syke og skadde, del 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assessment and Treatment of Acute Sick and Injured Patients, Part 2
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet er en videreføring av emnet PMED1400. Det er fokus på sammensatte, behandlingsmessig utfordrende akuttmedisinske problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov. Emnet inneholder også fødselslære og undervisning i enkeltferdigheter en paramedisiner skal beherske.
I tillegg deltar studentene i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300.
INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» (1,5 studiepoeng)
INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» utgjør den tredje modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.
INTER1300 handler om å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår i denne modulen. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. I denne modulen vil det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.
-
Forkunnskapskrav
BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1520 Informasjonssystemer
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner sentrale teorier om informasjonsbehov og informasjonssøkeatferd
- kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
- har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
- forstår at brukere er mangfoldige
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
- kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede forskjellige typer brukere basert på en vurdering og forståelse av deres informasjonsbehov
- kan evaluere søkesystemer i kontekst av interaksjonsmekanismer og brukergrensesnitt
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiegrupper, simulerings- og ferdighetstrening og selvstudier.
Simulerings- og ferdighetstreningen omfatter basal og avansert hjerte-lungeredning (nyfødt, spedbarn og barn), avansert luftveishåndtering og håndtering av fødselskomplikasjoner. Treningen inkluderer også systematisk undersøkelse og behandling av pasienter med sammensatte problemstillinger, herunder barn, gravide, personer med funksjonsnedsettelser, kronisk syke og geriatriske pasienter.
INTER1300
Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
-
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
-
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med PARA3100 Akuttmedisin B.