EPN

PMED3000 Vurdering og behandling av akutt syke og skadde, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment and Treatment of Acute Sick and Injured Patients, Part 2
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en videreføring av emnet PMED1400. Det er fokus på sammensatte, behandlingsmessig utfordrende akuttmedisinske problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov. Emnet inneholder også fødselslære og undervisning i enkeltferdigheter en paramedisiner skal beherske.

I tillegg deltar studentene i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300. 

INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» (1,5 studiepoeng) 

INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» utgjør den tredje modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.

INTER1300 handler om å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår i denne modulen. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. I denne modulen vil det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første og andre studieår, eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne og INTER1300 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere pasientgrupper med særskilte behov som barn, eldre, kronisk syke og personer med funksjonsnedsettelser, og gjøre rede for hvordan disse kan ivaretas

  • kan gjøre rede for hvordan aldring påvirker kroppen og hvilken konsekvens dette kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander

  • kan gjøre rede for barns utvikling og hvilken konsekvens dette kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander

  • kan gjøre rede for hvilken konsekvens graviditet kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander

  • kan gjøre rede for medisinering av barn, gravide og geriatriske pasienter

  • kan forklare betydningen av medfødte og ervervede funksjonsnedsettelser

  • kan beskrive avansert luftveishåndtering

  • kan beskrive ulike typer sår og sårbehandling

  • kan forklare nytten av en blodgassanalyse og kjenner til hovedtrekkene i resultatene av en blodgassprøve

  • kan gjøre rede for akutte urologiske og gynekologiske tilstander

  • kan gjøre rede for akuttmedisinske tilstander under svangerskap og fødsel

  • kan forklare omsorgsnivåer og helseforetakenes inndeling av spesialfunksjoner

  • kan gjøre rede for praktisering av taushetsplikt hos umyndige personer

  • kan begrunne meldeplikt mot andre etater (politi, barnevern) ved mistanke om mishandling og omsorgssvikt

  • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet* 

  • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle  samarbeidsprosesser* 

Ferdigheter

Studenten

  • kan beherske selvstendig systematisk undersøkelse, vurdering, behandling og overvåkning av akutt syke og skadde barn, eldre, kronisk syke og personer med funksjonsnedsettelser

  • kan utføre avansert luftveishåndtering og benytte bistand til dette om nødvendig

  • kan utføre innleggelse av permanent blærekateter på en dukke

  • kan assistere ved suturering

  • kan gjenkjenne og håndtere fødsel utenfor sykehus

  • kan ivareta mor og nyfødt(e) etter fødsel

  • kan utføre og lede basal og avansert hjerte- lungeredning på nyfødte, spedbarn og barn

  • kan gjenkjenne tegn på overgrep, omsorgssvikt og mishandling hos sårbare pasientgrupper

  • kan anvende lover, forskrifter og regelverk relatert til helsehjelp til barn, unge og sårbare pasientgrupper, samt det som er relevant for samhandling med andre aktører i helse- og sosialtjenesten

  • kan gi en anbefaling om riktig omsorgsnivå i ulike kliniske situasjoner

  • kan anvende lovverk knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt og melding om dødsfall

  • kan identifisere og rapportere hendelser, og varsle myndigheter, der en mistenker overgrep og/eller omsorgssvikt mot barn, eldre og personer med funksjonsnedsettelser
  • kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*

  • kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres  foresatte*  

Generell kompetanse

Studenten

  • har en effektiv og hensiktsmessig prehospital tilnærming til et bredt spekter av pasienter

  • behersker samhandling med andre instanser og utveksling av kompetanse for å bidra til planlegging, organisering og utøvelse av helhetlige helsetjenester

  • har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*

* Læringsutbytte som tilhører INTER1300

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiegrupper, simulerings- og ferdighetstrening og selvstudier.

Simulerings- og ferdighetstreningen omfatter basal og avansert hjerte-lungeredning (nyfødt, spedbarn og barn), avansert luftveishåndtering og håndtering av fødsel og fødselskomplikasjoner. Treningen inkluderer også systematisk undersøkelse og behandling av pasienter med sammensatte problemstillinger, herunder barn, gravide, personer med funksjonsnedsettelser, kronisk syke og geriatriske pasienter, samt opplæring og trening i enkeltferdigheter slik som endotrakeal intubasjon, sårstell, sutur og kateterisering. 

INTER1300

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
  • En individuell skriftlig oppgave, 1500 ord (+ - 10 prosent)
  • Individuell praktisk test på simulerings- og ferdighetsenheten. Prosedyrer fra alle emner som er gjennomgått på simulerings- og ferdighetsenheten kan inngå i testen

Arbeidskrav knyttet til INTER1300:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler som oppslagsverk/retningslinjer er tillatt, kilder skal muntlig refereres.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med PARA3100 Akuttmedisin B.