EPN-V2

PMED2100 Psykisk helse, rus og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health, Substance Abuse and Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om kommunikasjon i ulike krevende situasjoner, konflikthåndtering og krisereaksjoner. Det fokuseres på psykiske sykdommer, rusmisbruk og relevant lovverk. Barn som pårørende er også viktig tematikk i emnet.

Forkunnskapskrav

Emnet handler om kommunikasjon i ulike krevende situasjoner, konflikthåndtering og krisereaksjoner. Det fokuseres på psykiske sykdommer, rusmisbruk og relevant lovverk. Barn som pårørende er også viktig tematikk i emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten;

  • kan gjenkjenne og beskrive ulike utfordringer knyttet til pasienters psykiske helse
  • kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av psykiske sykdommer
  • har kjennskap til legemidler og rusmidler som kan føre til misbruk
  • kan gjenkjenne pasienter med avhengighetsproblematikk og har kunnskap om konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
  • kan gjenkjenne tegn til omsorgssvikt, vold, overgrep og rus i møte med pasienter og pårørende
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell, samt kunne gjøre rede for hvordan man kan håndtere dette
  • kan beskrive kommunikasjonsutfordringer i møte med pasienter med alvorlig psykisk lidelse
  • kan beskrive konflikthåndtering i situasjoner med trusler og vold
  • kan beskrive konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
  • kan beskrive nødverge, nødrett og grenseflate mellom en paramedisiner og politiet

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan anvende kunnskap om lover, forskrifter og regelverk knyttet til helsepersonell og pasienter med spesielt fokus på pasienter med psykiske lidelser, rusproblematikk, taushetsplikt og meldeplikt
  • kan anvende kunnskap om psykiske lidelser og selvmord i møte med pasienter
  • kan anvende kunnskap om rusmisbruk i møte med pasienter
  • kan identifisere og ivareta pasienter med psykiske helseutfordringer
  • kan identifisere og ivareta pasienter med rus- og avhengighetsproblematikk
  • kan vurdere pasienters evne til samtykke i klinisk sammensatte situasjoner
  • kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
  • kan identifisere og ivareta barn som pårørende
  • evner å kommunisere på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende og andre, særlig barn som pårørende og pasient

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med pasienter i krise
  • kan gjenkjenne konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
  • kan kommunisere trygt, effektivt og relasjonsfremmende i møte med pasienter, pårørende og andre
  • kan anvende ulike modeller for beslutningstaking, kommunikasjon og samhandling

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjenkjenne og beskrive ulike utfordringer knyttet til pasienters psykiske helse
  • kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av psykiske sykdommer
  • har kjennskap til legemidler og rusmidler som kan føre til misbruk
  • kan gjenkjenne pasienter med avhengighetsproblematikk og har kunnskap om konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
  • kan gjenkjenne tegn til omsorgssvikt, vold, overgrep og rus i møte med pasienter og pårørende
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell, samt kunne gjøre rede for hvordan man kan håndtere dette
  • kan beskrive kommunikasjonsutfordringer i møte med pasienter med alvorlig psykisk lidelse
  • kan beskrive konflikthåndtering i situasjoner med trusler og vold
  • kan beskrive konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
  • kan beskrive nødverge, nødrett og grenseflate mellom en paramedisiner og politiet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om lover, forskrifter og regelverk knyttet til helsepersonell og pasienter med spesielt fokus på pasienter med psykiske lidelser, rusproblematikk, taushetsplikt og meldeplikt
  • kan anvende kunnskap om psykiske lidelser og selvmord i møte med pasienter
  • kan anvende kunnskap om rusmisbruk i møte med pasienter
  • kan identifisere og ivareta pasienter med psykiske helseutfordringer
  • kan identifisere og ivareta pasienter med rus- og avhengighetsproblematikk
  • kan vurdere pasienters evne til samtykke i klinisk sammensatte situasjoner
  • kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
  • kan identifisere og ivareta barn som pårørende
  • kan identifisere og rapportere hendelser, og varsle myndigheter, der en mistenker overgrep og/eller omsorgssvikt mot barn, eldre og personer med funksjonsnedsettelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med pasienter i krise
  • kan gjenkjenne konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
  • kan kommunisere trygt, effektivt og relasjonsfremmende i møte med pasienter, pårørende og andre
  • kan anvende ulike modeller for beslutningstaking, kommunikasjon og samhandling

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på studiegrupper og seminarer.
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening.

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen i gruppe på inntil 3 studenter. Mappen skal bestå av to skriftlige oppgaver på hhv. 2000 ord (+/- 10 prosent) og 3000 ord (+/- 10 prosent).

Vekting av mappeoppgavene: Det gis én samlet karakter på mappen. Oppgaven på 2000 ord (+/- 10 prosent) teller 40 % og oppgaven på 3000 ord (+/- 10 prosent) teller 60 % ved fastsetting av karakter.

Begge oppgavene i mappen må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen.

Ny eksamen: Dersom én av eller begge oppgavene i mappen blir vurdert til karakteren F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.;

Hjelpemidler ved eksamen

Hjemmeeksamen over 3 dager i gruppe på inntil 3 studenter, 3000 ord (+/- 10 prosent)

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneoverlapp

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.