Programplaner og emneplaner - Student
PMED2000 Operativt arbeid og pasientsikkerhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ambulance Operations and Patient Safety
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
- Har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
- Har kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
- Har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen
Ferdigheter
Studenten
- Kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
- Kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
- Kan velge egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
- Kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
Generell kompetanse
Studenten
- Kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
- Har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:
- Forelesninger
- Ferdighetstrening i mindre grupper
- Individuelt arbeid
- Seminarer
Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.
Veiledet praksisstudier
Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 25 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.
Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksis, https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer. I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Læringsutbytte
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
- Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
- Deltakelse i INTER1300
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier.
Studentene har simulerings- og ferdighetstrening i bruk av relevant sambandsutstyr, IKT-utstyr knyttet til operative forhold, operative handlingsalgoritmer samt ledelse, triage, organisering og beslutningstaking.
INTER1200
Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent deltakelse på studiegrupper.
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening, inkludert øvelser
Arbeidskrav knyttet til INTER1200:
- Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Hjelpemidler ved eksamen
Karakterskala A - F
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Sensorordning
I emnet drøftes følgende tema:
- Førstegangsledelse
- Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
- Organisasjonskunnskap
- Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
- Veiledning
- Dokumentasjon for refleksjon
- Konfliktstyring og konflikthåndtering
- Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
- Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med PARA3000 Ambulanseoperativt arbeid.