EPN-V2

PMED2000 Operativt arbeid og pasientsikkerhet Emneplan

Engelsk emnenavn
Ambulance Operations and Patient Safety
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
  • Har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
  • Har kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
  • Har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
  • Kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
  • Kan velge egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
  • Kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
  • Har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
  • Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:

  • Forelesninger
  • Ferdighetstrening i mindre grupper
  • Individuelt arbeid
  • Seminarer

Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

Veiledet praksisstudier

Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 25 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksis, https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer. I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Læringsutbytte

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

  • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
  • Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
  • Deltakelse i INTER1300
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse

Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier.

Studentene har simulerings- og ferdighetstrening i bruk av relevant sambandsutstyr, IKT-utstyr knyttet til operative forhold, operative handlingsalgoritmer samt ledelse, triage, organisering og beslutningstaking.

INTER1200

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent deltakelse på studiegrupper.
  • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening, inkludert øvelser

Arbeidskrav knyttet til INTER1200:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Hjelpemidler ved eksamen

Karakterskala A - F

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Sensorordning

I emnet drøftes følgende tema:

  • Førstegangsledelse
  • Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
  • Organisasjonskunnskap
  • Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
  • Veiledning
  • Dokumentasjon for refleksjon
  • Konfliktstyring og konflikthåndtering
  • Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
  • Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med PARA3000 Ambulanseoperativt arbeid.