Programplaner og emneplaner - Student
PMED1300 Farmakologi og legemiddelregning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pharamacology and Drug Calculations
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Farmakologi er læren om legemidler og deres virkemåte og anvendelse. Emnet omhandler grunnleggende kunnskap om hvordan legemidler påvirker kroppen og effekt av legemidler ved utvalgte sykdomstilstander. I emnet inngår også legemiddelregning, som er en forutsetning for forsvarlig legemiddelhåndtering.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale farmakodynamiske begreper og farmakokinetiske prosesser
- har kjennskap til ulike legemiddelformer og administrasjonsveier
- kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av respirasjonssykdommer, hjerte- og karsykdommer og nevrologiske sykdommer
- kan gjøre rede for virkningen av legemidler brukt ved smerte og kvalme
- har kjennskap til legemidler som brukes ved sykdommer i fordøyelsessystemet, endokrine organer og bevegelsesapparatet
- kan forklare farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
- kan gjøre rede for de sentrale begrepene i legemiddelregning
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre feilfrie legemiddelberegninger og vurdere og kontrollere egen og andres utregning, som en del av faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
- kan sikker arbeidsmetode for klargjøring og administrasjon av legemidler
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnlag for å sette seg inn i virkning og effekter av nye legemidler
-
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen ut over opptakskrav.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
- inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer relatert til sanitasjon (helse, renhold og sanitærtekniske installasjoner)
- inngående kunnskap om helse og hygiene i bygg, og anvendelsen av smittevernkjeden
- avansert kunnskap om tiltak vedrørende miljøgifter i byggevarer, inkludert regler for substitusjon, gjenbruk og farlig byggavfall
- avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase (Rent- og tørt byggeprosess)
- avansert kunnskap om renholdsmetoder og innemiljø, samt behovsprøvd miljøeffektiv renhold i drift
- avansert kunnskap om legionellasikring av varmtvann/ventilasjon
- avansert kunnskap om korrosjon i rørsystemer, og mottiltak
- avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
- kunnskap om god fluiddynamisk utforming av avløpsanlegg for god selvrensing og lav støy
- kunnskap om tiltak mot støy i vannforsynings- og avløpsrør
- kunnskap om ekstrem nedbør og lokale tiltak for fordrøyning
- kunnskap om prosjektering av sprinkler og øvrige slokkeanlegg
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
- spesifisere renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
- designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
- bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
- bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe hygieniske anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
- analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
- lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
- designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
- utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
- kan prosjektere fordrøyningsløsninger som blå tak
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
- kritisk analyse av vitenskapelig litteratur, of skrive fagfellervurderinger
- skrive faglige rapporter of presentere munlig
- arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg
-
Vurdering og eksamen
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- 5 individuelle øvinger, hver 2-3 sider
-
Vurderingsuttrykk
Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til tre studenter som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes. Mulighet for individuell vurdering.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.
Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
-
Sensorordning
Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.
-
Emneoverlapp
Gradert skala A-F.