Programplaner og emneplaner - Student
PMED1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy, Physiology and Biochemistry
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Arbeidskrav kan være skriftlige arbeider, obligatorisk tilstedeværelse, muntlige presentasjoner og tester som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen/vurdering. Arbeidskravene gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskrav gis vurderingen godkjent/ikke godkjent. I praksisstudiene kan det være obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet. Det vises til emneplanene for nærmere informasjon om hvilke arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter som gjelder i det enkelte emnet.
Hensikten er å fremme progresjon og faglig utvikling i studiet, stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap og legge til rette for samhandling og kommunikasjon i faglige spørsmål. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er utformet for at studenten skal utvikle kompetanse i tråd med læringsutbyttebeskrivelser i emnet.
Normalt er det tre forsøk på arbeidskrav. Så langt det er mulig gis det andre forsøket før ordinær eksamen/vurdering, hvis ikke annet er opplyst i emneplan. Et tredje og siste forsøk gis normalt før ny og utsatt eksamen. Arbeidskrav som ikke blir godkjent, må forbedres eller tas om igjen. Emneansvarlig/faglærer kan vurdere om et alternativt arbeid kan gjennomføres. Dette avtales mellom den enkelte student/gruppe og emneansvarlig/faglærer.
Ikke godkjente arbeidskrav kan medføre forsinkelser i utdanningen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves tilstedeværelse i undervisning som dekker fagområder som studenten ikke kan tilegne seg på egenhånd. Disse kravene konkretiseres i emneplanene. Dette medfører at det er krav om tilstedeværelse på 80 % i teoristudier og praksisforberedende undervisning i timeplanfestede aktiviteter som er merket obligatorisk og 90 % i praksisperioden.
Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig/faglærer vurdere om det er mulig å gjøre et alternativt arbeid, for eksempel muntlige eller skriftlige individuelle oppgaver. Muligheten for dette avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan navngi sentrale anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
- kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
- kan beskrive anatomisk oppbygging for organer og organsystemer, celler og vev
- kan beskrive ulike organer og organsystemers funksjoner i kroppen
- kan forklare sentrale biokjemiske prosesser i den friske kroppen
- kan gjøre rede for fysiologi i de ulike organene og organsystemene, med særlig vekt på nerve-, sirkulasjons- og respirasjonssystemet
- kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen
- kan skille mellom ulike typer mikroorganismers oppbygning og egenskaper
- kan beskrive hvordan ulike mikroorganismer påvirker helse og sykdom
- kan beskrive forebyggende tiltak for å unngå antibiotikaresistens
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og formidle bred kunnskap om menneskekroppens anatomi og fysiologiske prosesser
- kan formidle kunnskap om biokjemiske prosesser
- kan identifisere og gjenkjenne anatomiske strukturer på kroppens overflate
- kan innhente og vurdere vitale fysiologiske parametere
Generell kompetanse
Studenten
- erkjenner hvilken betydning kunnskap innen emnet har i utøvelse av faglig forsvarlig klinisk praksis
- anvender grunnleggende hygieniske og etiske prinsipper i pasientundersøkelsen
-
Innhold
Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene innen anatomi og fysiologi framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument (fra NOKUT) som legges på OsloMets digitale læringsplattform ved studiestart.
Detaljert læringsutbytte og faginnhold for anatomi og fysiologi utarbeides årlig av NOKUT.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, simulering- og ferdighetstrening, skriftlige oppgaver, veiledning, flervalgsoppgaver og selvstudier.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Deler av undervisningen er felles med bachelor i sykepleie.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse på seminarer, 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Tilstedeværelse på studiegrupper, 80% tilstedeværelse på timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Tilstedeværelse på simulering- og ferdighetstrening, 90% tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver under tilsyn.
- Muntlig fremlegg i gruppe, hver gruppe tildeles en problemstilling/oppgave innen mikrobiologi som presenteres i seminar.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
-
Emneoverlapp
- 12 studiepoeng overlapp med PMED1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi
- 12 studiepoeng overlapp med PARA1110 Anatomi og fysiologi