EPN-V2

PMED1110 Anatomy, Physiology and Biochemistry Course description

Course name in Norwegian
Anatomi, fysiologi og biokjemi
Study programme
Bachelor's Programme in Paramedic Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

In clinical emergency medicine, a paramedic is dependent on good basic knowledge about the structure and functions of the body and the interaction between them. Skills in anatomy and physiology form the basis for independent assessment of the seriousness and need for intervention in acutely ill and injured patients. The course provides the students with knowledge of normal physiological processes, which are decisive in order to understand disease processes and injury mechanisms.

Skills acquired in this course provide an important basis for further acquisition of knowledge in general pathology, emergency medicine and pharmacology. It is also important that the paramedic learns to use medical terminology to describe different conditions and communicate in a structured, objective manner with other healthcare workers.

The course also provides an introduction to the structure and function of different microbes, and their interaction with the individual. This provides a basis for assessment and treatment of patients with acute conditions caused by infection.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can name key anatomical structures and organs in the human body
  • can describe where organs are located in relation to each other
  • can describe the anatomical structure of organs and organ systems, cells and tissue
  • can describe the function of different organs and organ systems in the body
  • can describe key biochemical processes in a healthy body
  • can explain physiology in the different organs and organ systems, with particular emphasis on the nervous, circulatory and respiratory system
  • can describe regulation mechanisms and homoeostasis in a healthy body
  • can distinguish between different types of microorganisms’ structures and properties
  • can describe how different microorganisms affect health and disease
  • can describe preventive measures to avoid antibiotic resistance

Skills

The student

  • can apply and disseminate broad knowledge about human anatomy and physiological processes
  • can convey knowledge about biochemical processes
  • can identify and recognise anatomical structures on the surface of the body
  • can collect and assess vital physiological parameters

General competence

The student

  • acknowledges the importance of knowledge in the subject for professional clinical practice
  • applies fundamental hygienic and ethical principles in patient examinations

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Emnet behandler temaer som systematiske søk, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonskilder som for eksempel sosiale medier.

Bibliotekarens rolle knyttet til informasjonshåndtering i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er også sentralt i emnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner prinsippene for systematiske og strukturerte søk
  • har inngående kunnskap om vitenskapelig kunnskapspublisering og kommunikasjon
  • kjenner metoder og fremgangsmåter innenfor journalistisk research

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
  • kan planlegge og gjennomføre systematiske og strukturerte søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
  • kan veilede ulike brukergrupper, som forskere og journalister, i søkestrategi og avanserte litteratursøk
  • kan bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og videreformidle research og analytisk referansearbeid innenfor ulike former for praktisk kunnskapsproduksjon

Permitted exam materials and equipment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

Grading scale

Eksamen i emnet er en mappe som inneholder to deler:

  • Individuelt omarbeidet versjon av arbeidskrav 1.
  • Et individuelt skriftelig arbeid med omfang på 5000 tegn med mellomrom +/-10%. Tema for oppgaven gis av faglærer tidlig i semesteret.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Overlapping courses

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.