Programplaner og emneplaner - Student
PMED1010 Introduksjon til paramedisin Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Paramedicine
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester og paramedisinsk profesjonsutøvelse. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon og relasjonell kompetanse. Praktisk trening i samhandling, grunnleggende smittevern og livreddende førstehjelp inngår som en del av emnet. Emnet setter også søkelys på læring i en akademisk kontekst og skriftlig og muntlig presentasjon.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
The Child Welfare Service is expected to adapt to societal changes that will continuously impact the service's care for children, youth, and their families. The subject focuses on how the Child Welfare Service can work with professional development and innovation. This includes the development of measures, methods, and working practices to strengthen the service internally and in collaboration with other stakeholders. Understanding problems and choosing measures will be discussed in relation to changes and strengthening of child welfare work. Emphasis is placed on decision theory. The relationship between the exercise of discretion and standardisation is included in the subject's treatment of measure development. The subject also covers organisation, leadership, and guidance competence.
The course will be held in Norwegian.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid i studiegrupper på 5-8 studenter, observasjonspraksis samt simulerings- og ferdighetstrening.
Studentene har to til tre dagers observasjonspraksis i ambulansetjenesten. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i observasjonspraksis ambulanse
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
- Ett individuelt skriftlig refleksjonsnotat fra observasjonspraksis, 1000 ord
- Individuell praktisk test i livreddende førstehjelp
-
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på 4-6 studenter.
Eksamen består av fremlegg/presentasjon (ca. 20-30 min.) med påfølgende eksaminering (ca. 10-20 min.) Studentene får utdelt tema for fremlegg én uke før eksamen. Eksamensgruppen gis normalt samme vurdering (bestått / ikke bestått). Det kan i spesielle tilfeller gis individuell vurdering.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
The teaching takes place with in-person attendance on campus, and the working methods vary between lectures and student-active learning methods.
-
Sensorordning
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: an individual written assignment with a scope of 4-5 pages.
The purpose of the coursework requirement is to develop the students’ academic writing skills and their ability to express themselves clearly and accurately in writing.
The required coursework must be completed and approved by the stipulated deadline in order for the student to take the exam. If the coursework is not approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by a given deadline.
-
Emneoverlapp
The exam in the course is an individual home exam of 72 hours. The exam paper must have a scope of 10 pages (+/- 10 %). Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.