EPN-V2

PMED1010 Introduksjon til paramedisin Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Paramedicine
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester og paramedisinsk profesjonsutøvelse. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon og relasjonell kompetanse. Praktisk trening i samhandling, grunnleggende smittevern og livreddende førstehjelp inngår som en del av emnet. Emnet setter også søkelys på læring i en akademisk kontekst og skriftlig og muntlig presentasjon.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive akuttmedisinsk historie, fagtradisjon og egen profesjon
  • kan gjøre rede for helsevesenets oppbygging og ambulansetjenestens plass i helsetjenesten
  • kan referere til aktuelle lover, forskrifter og regelverk som regulerer helsetjenesten og yrkesutøvelsen som paramedisiner
  • kan gjengi de grunnleggende teoriene for god hygiene
  • kan gjøre rede for grunnleggende etiske og kommunikative teorier - og perspektiver som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan beskrive formålet med pasientsikkerhet, folkehelsearbeid og folkehelseloven
  • kan beskrive FN’s bærekraftmål og målenes betydning for folkehelsen
  • kan beskrive grunnleggende konsepter, mekanismer og verktøy bak digitalisering
  • kan beskrive hvordan digitalisering former offentlig og privat liv
  • kan beskrive simulerings- og ferdighetstrening som metode
  • kan beskrive grunnleggende modeller for beslutningstaking
  • kan beskrive hva kunnskapsbasert praksis (KBP) er, kan beskrive trinnene i KBP-modellen, og kan beskrive kjennetegnene til en vitenskapelig artikkel (f.eks. IMRAD)
  • kan gjøre rede for de grunnleggende prinsippene for livreddende førstehjelp

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre livreddende førstehjelp og hjerte-lunge-redning med halvautomatisk defibrillator (DHLR)
  • kan anvende grunnleggende hygieniske og smitteforebyggende teknikker, inkludert bruk av beskyttelseshansker, gjennomføre korrekt håndvask og utføre hånddesinfeksjon
  • kan skrive refleksjonsnotat fra observasjonspraksis
  • kan bearbeide og anvende relevant forskning i skriftlig framstilling
  • kan beskrive hvordan paramedisineren kan bidra til pasientsikkerhet, forebyggende og helsefremmende arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og over studentrollen i helsevesenet
  • kan reflektere over sosiale, etiske og politiske konsekvenser av teknologisk endring og gi eksempler på lokale og globale teknologiske forskjeller, både generelt og i forhold til sitt fagfelt
  • kan kommunisere og samarbeide med medstudenter og andre i team/grupper
  • kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer knyttet til yrkesutøvelsen
  • kan gjøre rede for eget kunnskaps- og læringsbehov og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid i studiegrupper på 5-8 studenter, observasjonspraksis samt simulerings- og ferdighetstrening.

Studentene har to til tre dagers observasjonspraksis i ambulansetjenesten. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i observasjonspraksis ambulanse
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
  • Ett individuelt skriftlig refleksjonsnotat fra observasjonspraksis, 1000 ord
  • Individuell praktisk test i livreddende førstehjelp

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på 4-6 studenter.

Eksamen består av fremlegg/presentasjon (ca. 20-30 min.) med påfølgende eksaminering (ca. 10-20 min.) Studentene får utdelt tema for fremlegg én uke før eksamen. Eksamensgruppen gis normalt samme vurdering (bestått / ikke bestått). Det kan i spesielle tilfeller gis individuell vurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med PMED1000 Introduksjon til paramedisin