EPN-V2

PMED1000 Introduksjon til paramedisin Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Paramedicine
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester og paramedisinsk profesjonsutøvelse. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon og relasjonell kompetanse. Praktisk trening i samhandling, grunnleggende smittevern og livreddende førstehjelp inngår som en del av emnet. Emnet setter også søkelys på læring i en akademisk kontekst og skriftlig og muntlig presentasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive akuttmedisinsk historie, fagtradisjon og egen profesjon
    • kan gjøre rede for helsevesenets oppbygging og ambulansetjenestens plass i helsetjenesten
    • kan referere til aktuelle lover, forskrifter og regelverk som regulerer yrkesutøvelsen som paramedisiner
    • kan gjøre rede for teorier og etiske og kommunikative perspektiver som er relevant for yrkesutøvelsen
    • kan beskrive simulerings- og ferdighetstrening som metode
    • kan beskrive grunnleggende modeller for beslutningstaking
    • kan gjøre rede for de grunnleggende prinsippene for livreddende førstehjelp
    • kan gjengi de grunnleggende teoriene for god hygiene

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende grunnleggende hygieniske og smitteforebyggende teknikker
    • kan kommunisere og samarbeide med medstudenter og andre i team/grupper
    • kan utføre livreddende førstehjelp
    • kan utføre hjerte-lunge-redning med halvautomatisk defibrillator (DHLR)
    • kan skrive refleksjonsnotat fra observasjonspraksis
    • kan benytte beskyttelseshansker, gjennomføre korrekt håndvask og utføre hånddesinfeksjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og over studentrollen i helsevesenet
    • kan presentere eget arbeid i en forsamling
    • kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer knyttet til yrkesutøvelsen
    • kan gjøre rede for eget kunnskaps- og læringsbehov og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid i studiegrupper på 5-8 studenter, observasjonspraksis samt simulerings- og ferdighetstrening.

    Studentene har to til tre dagers observasjonspraksis i ambulansetjenesten. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

    • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i observasjonspraksis ambulanse
    • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
    • Ett individuelt skriftlig refleksjonsnotat fra observasjonspraksis, 800 ord
    • Individuell praktisk test i livreddende førstehjelp
  • Vurdering og eksamen

    Videreutdanningen tar utgangspunkt i sosialfaglige perspektiver på helse og livskvalitet, hvor samspillet mellom sosiale, kulturelle, emosjonelle, psykososiale, eksistensielle og helsemessige forhold står sentralt. Studenter i videreutdanningen vil få fordypet kunnskap om sentrale sosialfaglige teorier og perspektiver, og sosionomens roller i tverrfaglig samarbeid i helsetjenester.

    Faglig og profesjonell utvikling står sentralt gjennom videreutdanningsforløpet, med fokus på integrasjon av teori, praksis og yrkesetisk refleksjon.

    Hensikten med videreutdanningen er kompetanseheving for sosionomer som enten jobber i primær- eller spesialisthelsetjenester, eller ønsker å jobbe innen tjenester med fokus på helserelaterte

    utfordringer i menneskers hverdagsliv (inkludert tverrfaglige helseteam, ambulerende tjenester,

    somatisk sykehus eller psykisk helse, rus og avhengighetsarbeid).

    Videreutdanningen gir fordypning på kompetanseområdene:

    • sosialfaglige perspektiver og tilnærminger på psykososiale og helserelaterte utfordringer
    • systematisk psykososial kartlegging og vurdering
    • etikk, lovverk og organisering for sosialt arbeid i helsetjenester
    • samhandling og relasjoner ved helserelaterte utfordringer
    • formidling og profesjonsutvikling i sosialt helsearbeid

    Utdanningen er på masternivå.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Videreutdanningen er relevant for sosionomer som er ansatt innen tjenester med fokus på helserelaterte utfordringer i menneskers hverdagsliv, eller sosionomer som ønsker å jobbe innen slike tjenester.

  • Sensorordning

    Opptakskravet er fullført bachelorgrad i sosialt arbeid eller treårig sosionomutdanning.

    Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

    Søkere som på søketidspunktet er ansatt i sosialfaglig stilling i helsesektoren får ett tilleggspoeng i opptaket.

  • Emneoverlapp

    5 studiepoeng overlapp med PARA1000 Kommunikasjon, etikk og kultur.