Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9610 Single-Case Research Methods Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Single-Case Research Methods
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i helsevitenskap
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i verden fra forhistorisk tid til i dag
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
- har kunnskap om klima, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om barns historieforståelse og historiebruk
- har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 1.-7. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elever forholder seg aktivt og kritisk til digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns forståelse av faget
Læringsutbytte
Students will be able to:
• give a general description of methods relevant to the collection and interpretation of data in research in behavior analysis
• discuss specific methods of data collection and their appropriateness for answering different kinds of research questions
• describe and discuss criteria for validity and reliability, and of methods of assessing them
• describe and discuss criteria for empirically supported treatment
• describe and discuss the rationale for single-case research designs
• produce graphical presentations of data
• briefly outline the history of basic and applied single-case research
• describe different recording techniques and their application criteria
• describe different strategies for dealing with variability in data
• discuss criteria for selecting behavior to assess (social, clinical, organizational, and personal significance)
• discuss basic principles for selecting an appropriate baseline
• describe criteria for deciding the length of baseline as well as intervention phases
• discuss the use of pilot studies
• give an account of the principle of changing one variable at a time, and exceptions to that principle
• discuss criteria for using different types of withdrawal designs
• give examples and explain the difference between withdrawal and reversal designs
• give examples of the use of multiple baseline designs and alternating treatment designs
• give examples of direct, systematic, and clinical replication procedures
• conduct visual and statistical analysis of the effect of independent variables in single-case research designs
Innhold
Det gis gradert karakter A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
One internal and one external examiner will assess the essays submitted by all candidates.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
This course is aimed at PhD students admitted to the PhD Programme in Health Sciences and is also open to Nordic and international PhD students with a research project within the field. Admission requirements are a completed master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på studietur. Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur, skal i stedet for deltakelse skrive en oppgave knyttet til det faglige innholdet i studieturen. Krav til og kriterier for godkjenning av denne oppgaven avtales med faglærer. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord og forutsetter om lag fire dagsverks arbeid mens studieturen pågår.
- Obligatorisk for-/etterarbeid i forbindelse med turen.
- Lærebokanalyse eller analyse av digitalt læremiddel - Muntlig presentasjon på ca. 20 minutter, arbeid i grupper. Analyse av læreplaner og læremidler i samfunnsfag.
- Arbeidskrav i tilknytning til flerfaglig uke.
Hjelpemidler ved eksamen
Work and teaching methods consist of lectures, self-study, group work and plenary discussions.A high degree of participants´ activity and involvement is expected.
Vurderingsuttrykk
None
Sensorordning
Diagnostic criteria, history of the concept of "autism" (including myths), epidemiology, aetiology, theories of the influence of medical and nutritional factors, successful intervention strategies, clinical practice, working with service providers to disseminate best practice, criteria for finding and validating ESTS.