EPN-V2

PHVIT9570 Behovsidentifisert forskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Needs Led Research
Studieprogram
Ph.d.-program i helsevitenskap
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

This course adopts a basis and critical perspective of Needs Led Research. The process linked to the first step in the research pathway dealing with the identification and prioritization of research issues. Needs Led Research is characterized by two parallel processes; user involvementandidentification and verification of evidence gaps by systematic searches in databases.

User involvementis characterized by processes in which users/stakeholders (eg patients, relatives, health workers) suggest, discuss, prioritize and agree on research questions they consider important. Several frameworks and methodologies for user involvement in research exist, of which the most relevant ones will be focused on in this course.

Identification and verification of evidence gaps, being the core of evidence-based research, is based on a systematic and transparent review of existing research in order to guide new studies in answering relevant and valid research questions. The course will focus on how to identify, verify and document evidence gaps by systematically searching the existing evidence.

The course will be run as a five-day course over three months.

Forkunnskapskrav

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed major, master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Læringsutbytte

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and competence:

Knowledge

The PhD candidate:

  • has an outstanding insight into the most relevant methodologies for user involvement in decision-making processes for identifying relevant research questions
  • is at the forefront of knowledge about how to identify and verify evidence gap.

Skills

The PhD candidate can:

  • identify, facilitate and use the most suitable methodology in which users/stakeholders suggest, discuss, prioritize and agree on research questions they consider important, in a given context/study
  • identify, verify and document evidence gaps by systematically searching the existing evidence, that is, conducting literature searches and selecting relevant and high-quality articles

​​​​​​​General competence

The PhD candidate can:

  • utilize processes for user involvement, as well as identification and verification of evidence gaps, in order to identify relevant and unanswered research questions.
  • facilitate Needs Led Research in close collaboration with the relevant field of practice
  • develop project management and communication skills.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter alle kompetansemålene innen profesjonsfaget og yrkesfaget og skal gi oversikt over studentens helhetlige kompetanse ved slutten av studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Før eksamen kan avlegges må emnene YLEF1000, YLEF1100, YLEF2000, YLEF2100, YLEF3000 være bestått.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartner

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformer vil variere, se programplanens del om studiets arbeids- og undervisningsformer.

Vurderingsuttrykk

Arbeidskrav

Arbeidskrav 20 YF/PF Refleksjonsnotat med henvisning til helhetlige læringsutbyttebeskrivelsene i rammeplanen og programplanen

  • Arbeidsform: omfang 2000-2500 ord. Refleksjonsnotatet danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert og godkjent før studenten kan gå opp til muntlig. Studenten skal legge ved litteraturliste for hele studiet tilsvarende ca. 10800 sider (se avsnitt vedrørende arbeidskrav i programplandelen).

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Sensorordning

Individuell muntlig eksamen. Ca. 45 minutter.

Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent arbeidskrav 20, som danner grunnlaget for muntlig eksamen i emne 3100.

Del 1 på YLEF3900 (bacheloroppgaven) må være bestått for å kunne ta eksamen i YLEF3100. Dette fordi vurderingsgrunnlaget i YLEF3900 inngår i samme muntlige eksamen.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Opptakskrav

Ingen hjelpemidler