EPN-V2

PHVIT9560 Bioinformatikk med fordypning i analyse av data fra massiv parallell sekvensering Emneplan

Engelsk emnenavn
Bioinformatics with emphasis on analysis of high throughput sequencing data
Studieprogram
Forskerlinje i helsevitenskap
Ph.d.-program i helsevitenskap
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde knyttet til ledelse, strategi, styring eller økonomi, (eller en kombinasjon av disse)
  • inngående kunnskap om litteratur, begreper og teori som er relevante for oppgavens tematikk
  • omfattende kunnskap om forskningsmetode(r) i lys av oppgavens tematikk
  • god innsikt i korrekt kildehenvisning

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere en konkret og relevant problemstilling
  • gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt
  • gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
  • ta i bruk relevante metoder
  • innsamle, systematisere, analysere og presentere kunnskap på en systematisk og oversiktlig måte
  • forholde seg kritisk til forskjellige informasjonskilder
  • formulere faglige resonnementer med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og reflektere over forskningsetiske spørsmål
  • reflektere over styrker og svakheter knyttet til problemstilling, datainnsamling og metoder som vedkommende har brukt

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en masteroppgave med et omfang på om lag 16.000 ord (+/- 10 %). Masteroppgaven kan besvares individuelt eller i gruppe på to personer. Sammendrag, tabeller og figurer, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg når antall ord beregnes.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Dersom to studenter skriver sammen, må de levere en felles, skriftlig erklæring ved innleveringen som beskriver arbeidsdelingen mellom dem.

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.

I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.

Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A - F

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
  • har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og kuratere kunstnerisk arbeid
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
  • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende

Opptakskrav

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Ulike studentpresentasjoner vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.