EPN-V2

PHVIT9560 Bioinformatikk med fordypning i analyse av data fra massiv parallell sekvensering Emneplan

Engelsk emnenavn
Bioinformatics with emphasis on analysis of high throughput sequencing data
Studieprogram
Forskerlinje i helsevitenskap
Ph.d.-program i helsevitenskap
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course will introduce students to basic bioinformatics including best practice when setting up and managing bioinformatics projects. The course covers introduction to high throughput sequencing technologies and will give students hands-on experience with the analysis of data from various sequencing platforms. Applications that are included in the practical part are processing of raw data reads, control of quantity and quality of data (FASTQC), expression analysis of small RNA sequencing data (miRNA) and transcriptome sequencing (mRNA-seq) data, genomic DNA sequencing. Some post-analytical tools like gene ontology enrichment analysis and clustering/heat-maps of differentially expressed genes are introduced to students and included in the hands-on exercises.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
  • kan, under veiledning, vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
  • kan, under veiledning, vurdere anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
  • kan, under veiledning, forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling
  • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, innhente/finne, vurdere og anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder
  • kan, under veiledning, sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan, under veiledning, forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
  • kan, under veiledning, vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

  • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
  • Levereutfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i:

    • Simulering*
    • Refleksjonsgrupper

* forskrift om nasjonal retningslinje for anestesisykepleie krever at 10 dager simulering og ferdighetstrening gjennomføres i løpet av studiet. Endelig godkjenning gjøres i emnet MASANPRA30.

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. I tillegg kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Vurderingsuttrykk

Ikke relevant.

Sensorordning

Bestått-Ikke bestått.

Opptakskrav

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.