EPN-V2

PHVIT9550 Systematiske oversikter og metaanalyser Emneplan

Engelsk emnenavn
Systematic reviews and metaanalyses
Studieprogram
Forskerlinje i helsevitenskap
Ph.d.-program i helsevitenskap
Doktorgradsstudium i helsevitenskap - enkeltemneopptak
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Healthcare decisions for individual patients and for public health policies should be informed by the best available research evidence. The evidence comes from good reviews which is a state-of-the-art synthesis of current evidence on a given research question.Systematic reviews, meta-analyses and qualitative evidence synthesis (QES) play an important role in clinical guidelines, patient information, in clinical and political decision-making and in an evidence-based practice. A systematic review or qualitative evidence synthesis (QES) can also play an important role in a PhD Thesis by providing an overview of the thesis topic.

This course offers an overview of the use of systematic reviews, the method of systematic reviews, qualitative evidence synthesis (QES) and meta-analysis and how to critically appraise a systematic review or QES. The course will focus on systematic reviews of qualitative and quantitative studies. The course will be run as a six day course over a period of six months.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The PhD candidate:

  • is at the forefront of knowledge in how to write a protocol of a systematic review or qualitative evidence synthesis
  • understands the role of best evidence research in clinical and political decision-making

Skills

The PhD candidate can:

  • plan and write a protocol of a systematic review or qualitative evidence synthesis
  • formulate a focused research question
  • plan a literature search
  • conduct a systematic and explicit selection process of the available articles
  • assess the methodological quality of included articles
  • extract data from included studies and plan analyses
  • critically assess a systematic review

General competence

The PhD candidate can:

  • the principles of how to search for research literature
  • the principles of how to run a meta-analysis or a synthesis of qualitative studies
  • the principles of how to assess the quality of evidence by Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE) or GRADE CERQual
  • the principles of how to conduct a systematic review

Arbeids- og undervisningsformer

Work and teaching methods consist of lectures, small group work and discussions, self-study, and practical exercises. The outcomes of the small group sessions are presented and discussed in plenary.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None

Vurdering og eksamen

Each candidate must plan and write a protocol of a systematic review or qualitative evidence synthesis based on a research question of their choice. The protocol must consist of all the elements of a systematic review, and be submitted no more than 6 months after the first day of the course.

Hjelpemidler ved eksamen

All

Vurderingsuttrykk

Pass / Fail

Sensorordning

Studentene skal øve opp forståelse og ferdigheter som gjør dem bedre i stand til å ivareta rollen som leder. Ledelse i praksis omfatter lederrollen, makt og innflytelsesstrategier, endringsledelse, konflikthåndtering, teamledelse, kriseledelse, ledelsesteorier og kjønnsperspektiver på ledelse. Studentene vil få innsikt i sentral internasjonal ledelseslitteratur.

Emnet består av to hovedkomponenter: utvikling av kunnskap om ledelse og bevisstgjøring på egen atferd som leder.

Kunnskapsdelen omfatter en kritisk gjennomgang og drøfting av sentrale temaer fra pensumlitteraturen, anvendt på studentenes egne arbeidserfaringer.

Undervisningsspråk er norsk.

Opptakskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om utfordringer i lederrollen
  • inngående kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
  • innsikt i sentrale og internasjonale ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide systematisk med egne lederutfordringer
  • kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
  • analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
  • legge til rette for læring og teamutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser med medarbeidere og andre ledere i ulike kontekster
  • kommunisere om faglige problemstillinger og analyser innenfor fagfeltet ledelse.