EPN-V2

PHVIT9530 Assessment and Methods of Measurement Course description

Course name in Norwegian
Måling og målemetoder
Study programme
PhD Programme in Health Sciences
Ph.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent .

Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen fem arbeidskrav.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og til slutt i forhold til studieoppgaver: erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler og gruppe- og prosjektarbeid

Required preliminary courses

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
  • Muntlig eksamen (YF/PF)
  • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
  • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
  • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
  • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
  • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
  • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
  • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
  • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
  • Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
  • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
  • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
  • Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
  • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
  • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
  • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
  • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)

Learning outcomes

Eksamen i emnet er todelt:

1. Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

  • En modell/prototyp i valgfritt modellmateriale, basert på et eget utviklet konsept, samt dokumentasjon av designutviklingsprosessen. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
  • En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.

Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren.

Muntlig eksamen kan ikke påklages.

2. En individuell skriftlig oppgave

I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord sider) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren.

Eksamensresultat på den skriftlige oppgaven kan påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene gir én sammenlagt sluttkarakter.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Bilde og samfunn retter seg mot undervisning i design, kunst og mediefag i grunn- og videregående skole, slik det kommer fram i gjeldende læreplaner.

Emnet skal belyse hvordan man kan bruke bilder og digitale medieuttrykk som foto, video og illustrasjon til å formidle samfunnsaktuelle temaer og hvordan en kan bruke dramaturgiske og formale virkemidler til å nå en bestemt målgruppe. Her inngår også bruk av generativ tekst-til-bilde med kunstig intelligens.

Emnet gir en introduksjon til aktuelle digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. Kunstig intelligens, programmering og ny teknologi kan være en del av det faglige innholdet. I emnet inngår også bevissthet om historiefortelling, teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess.

Emnet har en fagdidaktisk innretning og dekker aktuelle undervisningsområder innen bilde og samfunn i skolen og andre læringsarenaer

Permitted exam materials and equipment

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Grading scale

Målgruppe

Målgruppe for studiet er lærere i videregående opplæring, folkehøgskole og grunnskolen.

Opptakskrav

Bestått faglærerutdanning eller bachelorgrad innen visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Det kreves til sammen 60 studiepoeng innen disse fagene. Annen relevant utdanning tilsvarende bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng, innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hvordan bilder og digitale medieuttrykk kan brukes til å formidle samfunnsaktuelle temaer.
  • kan beskrive hvordan dramaturgiske og formale virkemidler kan brukes for å nå bestemte målgrupper.
  • kjenner til anvendelser av generativ tekst-til-bilde teknologi i undervisning.
  • har kunnskap om trender og utvikling innen digitale medieuttrykk, relevante for skole og gjeldende læreplaner.
  • har innsikt i fagdidaktiske problemstillinger knyttet til bilde og samfunn

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante digitale verktøy og teknikker for produksjon av foto, video og illustrasjon.
  • kan bruke visuelle ferdigheter til å formidle samfunnsaktuelle spørsmål på en engasjerende måte.
  • kan integrere kunstig intelligens og ny teknologi i kreative prosesser og undervisning
  • kan reflektere kritisk over fagdidaktiske problemstillinger og tilpasse undervisningen deretter.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til å holde seg oppdatert på endringer og ny utvikling innen digitale medieuttrykk.
  • har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger knyttet til bruk av bilder og digitale medier.
  • kan anvende teori og praksiserfaringer i refleksjon og utvikling av undervisning og formidling i bilde og samfunn

Admission requirements

Studiet gjennomføres på deltid over ett semester. Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter om lag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger.

I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.