Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9530 Måling og målemetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assessment and Methods of Measurement
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i helsevitenskapDoktorgradsstudium i helsevitenskap - enkeltemneopptak
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
None
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende faglig kunnskap om én eller flere typer utviklingsintervensjoner (avhengig av hospitantplass) - bistand, samstemmighetspolitikk, talsmannsvirksomhet og transnasjonal aktivisme; næringslivets samfunnsansvar; samt formidlingen av slike intervensjoner
- har faghistorisk og erfaringsbasert kunnskap og oversikt over praksisfeltet og utviklingsteori relevant for dette feltet
Ferdigheter
Studenten
- kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur, egen innsamlet og foreliggende data i et selvstendig arbeid med tema innenfor emnet
- kan gi en skriftlig framstilling av en problemstilling innen praksisfeltet, basert på samfunnsvitenskapelig teori og metode
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte kritisk ulike tilnærminger til utviklingsintervensjoner i lys av relevant teori
- har forståelse av etiske utfordringer som ligger i praksisfeltet og i studier av dette
- har gjennom hospitering ervervet kompetanse på arbeidsmåter og profesjonsutfordringer i praksisfeltet
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet.
Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent.
Formålet med arbeidskravet er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Arbeidskravet vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.
Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av arbeidskravet med faglærer.
For å kunne fremstille seg for eksamen må i tillegg følgende obligatorisk aktivitet være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist:
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- faglige innføringer og demonstrasjoner
- gjennomføring av praktiske oppgaver
- felles faglige drøftinger og vurderinger underveis
- erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass som bedrift og skole
- gruppe- og/eller prosjektarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Work and teaching methods consist of lectures, seminars, and self-study. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Candidates must write an essay based on a concept and/or theory of their choice and apply principles from the methods of concept and theory development presented in the course. The essay must consist of up to 5,000 words and must be submitted no more than 2 weeks after the end of the course.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Pass / Fail
Vurderingsuttrykk
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Opptakskrav
This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 credits) or equivalent qualification.
The course can also be offered to students who have been admitted to the “Health Science Research Programme, 60 ECTS”, by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.