Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9200 Kvalitative metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methods
- Studieprogram
-
Forskerlinje i helsevitenskapPh.d.-program i helsevitenskapDoktorgradsstudium i helsevitenskap - enkeltemneopptak
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology. The course takes a critical perspective of key methodological traditions in qualitative research, focusing particularly on phenomenology, hermeneutics, and discourse analysis. Topics covered include research design, research interviews and different forms of interviewing methods, and observation as a research method. Emphasis is placed on the application of advanced strategies for analysing complex data material within the respective research traditions.
Forkunnskapskrav
Admission to the PhD programme.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Læringsutbytte
Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført modul kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om rammeplanens innhold og fagområder og viser hvordan disse kan komme til uttrykk og anvendes på nye måter i barnehagens pedagogiske arbeid
- har kunnskap om teori om lekens betydning i barns liv og om sammenhenger mellom omsorg, lek, læring, utvikling og danning i barnehagen
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale teorier knyttet til barnehagens helhetlig læringssyn og knytte dette til barnehagens samfunnsmandat
- har kunnskap om ledelse, veiledning og etiske problemstillinger i arbeid med ansatte og foreldre
- har utvidet kunnskap om språkmiljøets betydning og barnelitteratur i barnehagen
- har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold
- har kunnskap om FN's bærekraftsmål og barnehagens rolle i en bærekraftig fremtid
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til refleksjon og innsikt i hva det vil si å være leder og veileder i en barnehage
- evne til å bruke relevante metoder til å observere og dokumentere barnehagens arbeid som grunnlag for refleksjon og videreutvikling av det pedagogiske arbeidet
- evne til å dokumentere og utvikle kvaliteter ved det pedagogiske miljøet
- evne til å reflektere kritisk over ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har didaktisk kompetanse til å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid med bakgrunn i barnehagens rammeplan
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnehagen
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og medier i barnehagens pedagogiske arbeid
- har digital kompetanse, herunder digital dømmekraft, og kan bidra til nytenking om faglig kommunikasjon med foreldre og andre samarbeidspartnere
- faglig og relasjonell kompetanse i å utøve ledelse i tråd med barnehagens verdigrunnlag og kunnskap om ledelses- og organisasjonsutvikling
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker varierte uttrykksformer knyttet til barnehagepedagogikk
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None
Vurdering og eksamen
Individual home examination based on specific questions. To be submitted no more than 2 weeks after the end of the course. Answer papers must consist of up to 3,500 words.
Hjelpemidler ved eksamen
All
Vurderingsuttrykk
Grades are awarded on the basis of pass or fail.
Sensorordning
One internal examiner
Opptakskrav
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.