EPN-V2

PHUV9430 Presenting Arts-Based Research Course description

Course name in Norwegian
En presentasjon av kunstbaserte forskningsprosesser
Weight
2.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    Emnets fokus er fotojournalistisk reportasje som sjanger. Studentene skaffer seg innsikt i de fotojournalistiske arbeidsmetodene knyttet til reportasje. Studentene skal videreutvikle sin evne til å arbeide som fotojournalist i redaksjon gjennom en praksisperiode.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:

    Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • sjangeren bildereportasje med bruk av videoelementer
    • flermedial fortellerteknikk og presentasjon
    • journalistikkens etiske grenser for fotografier og tekst i magasinjournalistikk
    • redaksjonelle funksjoner i regionale mediehus

    Ferdigheter

    Studenten

    • behersker idé, research og pitching for reportasje
    • kan fotografere og redigere journalistiske reportasjer
    • kan arbeide med tekst og lyd
    • behersker presentasjonsformer for magasin
    • kan reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved flermediale produksjoner
    • kan arbeide og samarbeide i redaksjon som fotojournalist

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har et sjangerrepertoar og evner å skille mellom og respektere sjangre
    • har utviklet selvstendighet i idearbeid, research og evnen til å planlegge kompleks fotojournalistisk produksjon
    • har utviklet sin fotojournalistiske fortellerevne
    • kan reflektere kritisk over arbeid med reportasje
    • har evnen til samarbeid og mellommenneskelig kommunikasjon i reportasjearbeidet
  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

    • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
    • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
    • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
    • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
    • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
    • hospiteringsperiode i et regionalt mediehus

    Undervisningen foregår fysisk, på campus.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: En skriftlig observasjonsoppgave. Lengde 600-700 ord.
    • Arbeidskrav 2: En videoproduksjon. Omfanget av oppgaven vil variere og spesifiseres i oppgaveteksten og i veiledning med faglærer.
    • Arbeidskrav 3: En reportasje med bilder, tekst og evt. video. Omfanget av oppgaven vil variere og spesifiseres i oppgaveteksten og i veiledning med faglærer. Til oppgaven skal studenten levere en pitch og et refleksjonsnotat.
    • Arbeidskrav 4: To uker hospitering i et mediehus. Det er obligatorisk å delta i redaksjonelt arbeid i hospiteringsperioden og levere en praksisrapport etter hospiteringen.

    Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.

    Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha fire fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

    Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang som leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell mappeeksamen på 3 dager.

    Eksamen består av to deler:

    • En bearbeidet utgave av arbeidskrav 3: En reportasje med bilder, tekst og evt. video. Det er anledning til å gjøre endringer av nettreportasjen under eksamen. Til oppgaven skal studenten levere den siste godkjente pitchen og refleksjonsnotatet.
    • En drøftingsoppgave med omfang 5-8 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Karakteren settes etter en samlet vurdering av de to eksamensdelene.

    Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Examiners

    Det benyttes en intern sensor på alle besvarelser. Et uttrekk på minimum 25 prosent av besvarelsene sensureres av en ekstern og en intern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Target group and admission

    Target Group

    The target groups are PhD candidates / students and scientific staff (also from other fields than the fine arts) who want to learn about arts-based research processes and thereby expand their research tool kit. The course aims at PhD candidates admitted to the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education and other relevant programmes. It is also open to staff members at OsloMet and other universities / college. The course is also open for candidates from other universities in Norway and abroad.

    Admission Requirements

    The admission requirement is a five-year master’s degree (three years + two years) or equivalent qualifications in teacher education, other pedagogical education, educational science, development studies, or other education on equivalent level in subjects relevant for teacher education.

    In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

    Applicants that are not enrolled on the PhD-programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project / area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.