Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9410 Profesjonsutøvelse og språkbarrierer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Practice and Language Barriers
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 500 ord +/- 10 %. (+ Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 1500 ord +/- 10 %. Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Arbeidskrav 3: Muntlig framlegg av skisse til prosjektoppgaven (se omtale under eksamen), omfang 15-20 min per gruppe.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Det er krav om 80% tilstedeværelse i undervisningen, se mer informasjon om krav om tilstedeværelse i programplandelen.
Læringsutbytte
Eksamen gjennomføres som en skriftlig prosjektoppgave i gruppe (2-4 personer). Studentene jobber med oppgaven gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10 %.
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen individuelt. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart.
Ny/utsatt eksamen
- ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
Vurdering og eksamen
The candidate will write an individual paper based on the presentation and the comments by the student and staff, of 3000 words (+/- 10%) plus reference list. The paper must be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.
In case of failed exam/legal absence, the candidate may have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged. If the paper is graded with "fail", the candidate must submit a revised version within a given time limit.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Sensorordning
Emnet består av følgende temaer:
- teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
- observasjon og kartlegging
- etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Opptakskrav
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav. De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter.
Mappe
Studentene samler alle ferdige og godkjente oppgaveløsninger, utkast og underkjente oppgaveløsninger i en mappe. Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen.
Arbeidskravene (obligatoriske oppgaver) er helt sentrale i arbeidet med mappa (se nedenfor om arbeidskrav).
Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet. Til eksamen brukes mappa på ulike måter: til videreutvikling/forbedring av utvalgte arbeider til kvalitetsbedømmelse og som en del av en presentasjon der den kan inngå i dokumentasjon av prosess, fagdidaktiske refleksjoner og som eksempler for drøfting.