EPN-V2

PHUV9410 Profesjonsutøvelse og språkbarrierer Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Practice and Language Barriers
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Approved by the Doctoral Committee 28.03.2019. Minor changes approved 27.04.2020.

This PhD course is open for PhD candidates who are working on research projects in which linguistic diversity, language barriers and professional practice are topics of relevance.

The course will be offered in English.

The course will focus on research topics such as linguistic diversity and communication in institutional settings within education, health and the remainder of the public sector. The PhD candidates will become acquainted with a variety of empirical and theoretical approaches to linguistic diversity, interpreting and professional practice. Relevant topics include the importance of power, roles, rights, and duties. Students will especially be encouraged to reflect critically upon challenges related to language barriers and communication in their own research projects.

Læringsutbytte

Knowledge

The candidate has in-depth knowledge of:

  • language as a tool in encounters between professional practitioners and their clients, with and without interpreters
  • communication challenges in situations with language barriers
  • relevant theories on dialogical and monological understandings of language, and on oral and written communication in encounters with language barriers
  • the relationship between language and power in situations with language barriers

Skills

The candidate:

  • can critically analyze their own material in terms of language, communication and interpreting
  • can identify and analyze how language barriers and interpreting affect communication and professional behavior

General competence

The candidate:

  • can use theories on language and communication to elucidate their own research material
  • can select and apply appropriate methods for analyzing language barriers and communication challenges

Arbeids- og undervisningsformer

None.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger innen mote og dens sosiale kontekst og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
  • har inngående kunnskap om mote i et historisk- og et samtidsperspektiv og som designpraksis i kreativ og kommersiell sammenheng
  • kan anvende kunnskap om motens ulike sosiale, politiske, økonomiske og/eller industrielle sider i drøfting av praktiske og teoretiske problemstillinger
  • har innsikt i relevante metoder for praktisk og teoretisk utforskning
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning, med særlig vekt på eget masterprosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
  • kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • Kan analysere, drøfte og reflektere over egen undersøkelse i lys av motefaglig forskning, relevante teorier og kreativ praksis
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
  • kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
  • kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om mote og bærekraft innen det estetiske feltet og i samfunnet

Vurdering og eksamen

Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på students avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.

Vurderingsuttrykk

The final assessment will be an individual, recorded and edited 6-8 minute signed presentation of a topic given by the course instructors. The topic given will require that the students take an in-depth cross-cutting analysis of the themes of this course. The student may choose which signed language they wish to use in this assignment.

New/postponed exam

A new/postponed exam will be in the same format as the ordinary exam. The presentation may be adjusted to the first new exam. To the second new exam a new presentation must be made.

Rights and obligations in connection with exams

The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. It is the students’ responsibility to register for any new/postponed exams.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Opptakskrav

Gradert skala A-F på begge eksamener, uavhengig av hvilken eksamenform som velges.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Skriftlig eksamen kan påklages.