EPN-V2

PHUV9380 Kunstbaserte forskningsprosesser – en introduksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts-Based Research Processes – An Introduction
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede formekaniske egenskaper i konstruksjonsmaterialer og deres effekt
  • har kunnskap om nye og tradisjonelle konstruksjonsmetoder
  • kan redegjøre for sammenhenger mellom bærekraft, kvalitetsforbedring og helseøkonomi, både klinisk og produksjonsmessig
  • kan beskrive International Standard Organisation’s (ISOs) standarder for testing av protese- og ortosekomponenter
  • kan beskrive andre områder innen assisterende teknologi i helse
  • kan beskrive betydningen av universell utforming og deltakelse i samfunnet

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere og reflektere over designprosessen, inklusiv universell- design og utforming
  • kalkulere og analysere strekk-, trykk- og torsjonsspenninger, bøyning og avskjæring i materialer og diskutere hvordan det påvirker design av proteser og ortoser
  • kalkulere og analysere stivhet og elastisitet i konstruksjonsmaterialer
  • beregne krefter og kraftmomenters virkning på mekaniske konstruksjoner
  • diskutere hvordan mekaniske prinsipper påvirker design og konstruksjon av proteser og ortoser
  • diskutere kvalitetssikring og -kontroll av virksomheter
  • diskutere valg av konstruksjon og materialer i forhold til bærekraft, miljø, helseøkonomi og andre tilgjengelige ressurser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i ortopediingeniørfaglig virksomhet
  • reflektere over ortopediingeniørfagets bidrag til folkehelsearbeid, og kjenner til utfordringer ved ortose- og protesebehandling i utviklingsland
  • reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid i innovasjonsprosjekter

Læringsutbytte

Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Mappevurdering: Fire individuelle oppgaver, totalt omfang 5000 ord (+/- 10 %)

Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller alle fire (4) oppgavene i mappen likt, men dersom en eller flere av oppgavene blir vurdert til «F» blir også samlet karakter «F».

Ny eksamen: Studenten(e) har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F èn gang.

Vurdering og eksamen

The candidate writes an individual essay or alternative text, 2000 - 4000 words plus reference list. Arts-based writing processes are encouraged. The essay/text must be written in Norwegian, Swedish, Danish or English and reveal significant knowledge and use of the course's content and reading list.

In case of failed exam/legal absence, the candidate may have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged. If the essay/text is graded with "fail", the candidate must submit a revised version within a given time limit.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

Target group

The target groups are PhD candidates/students and scientific staff who want to learn about arts-based research processes and thereby expand their research tool kit. The course aims at PhD candidates admitted to the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education and other relevant programmes. It is also open to staff members at OsloMet and other universities/colleges. The course is also open to candidates from other universities in Norway and abroad.

Admission requirements

The requirements for admission include completing a five-year master's program (integrated or consisting of a three-year bachelor's program and a two-year master's program, in total 300 ECTS) in the fields of teacher education, other pedagogical disciplines, educational science, development studies, social sciences, or other relevant areas related to the PhD programme. The master's degree should include a substantial independent project equivalent to a master's thesis (minimum 30 ECTS). An internationally completed master's degree that corresponds to at least four years in the Norwegian education system may also be considered for admission (please check the grounds for enrollment on the website of the Directorate for Higher Education and Skills). https://hkdir.no/en/foreign-education/lists-and-databases/higher-education-entrancequalification-gsu

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Applicants who are not enrolled in the PhD programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project/area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.