EPN-V2

PHUV9380 Kunstbaserte forskningsprosesser – en introduksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts-Based Research Processes – An Introduction
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen består av innlevering av prosjektrapporten og vedlagt refleksjonsnotat, samt eventuelt andre produkter som er utarbeidet av prosjektgruppen.

Krav til prosjektrapporten

Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Rapporten skal være på 30 sider +/- 10% (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).

Grupper som har utarbeidet et produkt som de leverer som en del av eksamen, skal i tillegg til produktet skrive en rapport på 22 sider +/- 10% (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).

Grupper som har gjennomført prosjektarbeid i samarbeid med institusjoner utenlands skal skrive prosjektrapporten på engelsk. Unntatt fra dette er grupper som hatt samarbeid med skandinavisktalende institusjoner i eller utenfor Skandinavia.

Godkjent referansestil skal følges.

Studentene har opphavsretten til resultatet av prosjektarbeidet (Jf. åndsverksloven). På forsiden til prosjektoppgaven skal følgende stå: «Utarbeidet av en gruppe studenter ved OsloMet - storbyuniversitetet, fakultet for samfunnsvitenskap. Universitetet har intet ansvar for synspunkter eller innhold i rapporten. Framstillingen og synspunktene står utelukkende for studentgruppens regning og ansvar.» . Prosjektgruppen har råderett over rapporten, og avgjør spørsmål om eventuell publisering. Dette er eventuelt begrenset av avtaler mellom gruppen og samarbeidspartnere.

Krav til refleksjonsnotatet

Refleksjonsnotat skal være på minimum 4 sider, og skal legges ved prosjektrapporten.

Krav til eventuelt tilleggsprodukt

Gruppene kan velge å levere et produkt sammen med prosjektrapporten. Et produkt må ha tilknytning til prosjektarbeidet som helhet, og rapporten må referere til produktet. I likhet med prosjektrapporten må produktet ha sosialfaglig relevans, og ha relevans for praksisfeltet.

Vurdering

Prosjektrapporten, refleksjonsnotatet, og eventuelle andre produkter som leveres som en del av eksamen, blir vurdert som helhet. Alle innleverte arbeider skal være utført av gruppen i felleskap, og skal være påført studentenes kandidatnummer. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i prosjektet.

En prosjektgruppe kan ved Ikke bestått på alle eller deler av innleverte produkter, levere omarbeidet versjon av de aktuelle delene av produktet til sensur én gang til ved ny eksamen. Gruppen har da rett til en time veiledning. Dersom gruppen ved omarbeidet rapport får Ikke bestått, må emnet tas på nytt.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått-Ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurdering av rapporten foregår i prosess, der første ledd er innlevering av utkast som et arbeidskrav. Utkastet vurderes og kommenteres av veileder. Kommentarene skal ligge til grunn for det videre arbeidet med rapporten før endelig innlevering.

Minstekrav til vurderingen Bestått er at kandidatene viser et tilstrekkelig godt kunnskapsnivå med tilfredsstillende håndtering og oversikt over faglige teorier og metoder. Kandidatene viser en tilfredsstillende evne til selvstendig drøfting, tolkning og refleksjon. Framstillingen av stoff er tilstrekkelig strukturert og språket er tilfredsstillende.

Det benyttes to interne sensorer på hver besvarelse. Gruppeveileder sensurerer ikke egen gruppes innlevering. Ekstern sensor benyttes til å kvalitetssikre emnet og sensorveiledningen når det gjøres pedagogiske endringer i emnet.

Vurdering og eksamen

Pernille Skotte og Ariana Fernandes.

Vurderingsuttrykk

The grades are "pass" or "fail". The requirement for "pass" is that the essay/text builds on the learning outcomes and on parts of the syllabus.

Sensorordning

The essay/text will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff with relevant genre competence.;

Opptakskrav

Target group

The target groups are PhD candidates / students and scientific staff who want to learn about arts-based research processes and thereby expand their research tool kit. The course aims at PhD candidates admitted to the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education and other relevant programmes. It is also open to staff members at OsloMet and other universities / college. The course is also open for candidates from other universities in Norway and abroad.

Admission requirements

The admission requirement is a five-year master’s degree (three years + two years) or equivalent qualifications in teacher education, other pedagogical education, educational science, development studies, or other education on equivalent level in subjects relevant for teacher education.

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Applicants that are not enrolled on the PhD-programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project / area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.