EPN-V2

PHUV9360 Aksjonsforskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Action Research: Epistemology, Methodology and Ethics in Action Research Projects
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Approved by the Doctoral Committee 24 May 2018. Minor changes approved 27.04.2020.

This PhD course is open for candidates at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD candidates and academic employees.

Language: English (and Norwegian, dependent on the language of participants).

In this PhD course, epistemological, methodological, and ethical perspectives on action research will be presented, discussed and related to examples of research projects. Reflections on connections between epistemological conceptual frameworks and practical choices in educational action research are emphasized.

Læringsutbytte

On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:

Knowledge

The candidate

  • has in-depth knowledge of epistemological and methodological perspectives on Action Research projects
  • has in-depth knowledge of the role of the researcher in action research projects

Skills

The candidate:

  • has gained methodological competence in understanding and engaging in Action Research at a sufficiently high level to develop knowledge in his/her field of study.
  • can give academically competent written presentations of a relevant topic within action research

General competence

The candidate:

  • can identify and establish constructive connections between theories, empirical data, and practices based on developed methodological competence in Action Research
  • has sufficient ethical competence to identify relevant ethical challenges in his/her research process.

Arbeids- og undervisningsformer

Organised tuition is given in the form of lectures and seminars. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities. Candidates will receive academic supervision on writing essays.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students are expected to read the syllabus before the course to be able to participate actively in discussions.

Vurdering og eksamen

I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.

Vurderingsuttrykk

Godkjent følgende arbeidskrav: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10

Bestått følgende emne: VERN1400/VERND1400/VERNL1400

Sensorordning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan

  • definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
  • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
  • beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
  • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
  • beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
  • redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
  • beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
  • redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
  • forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
  • planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
  • måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
  • studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring

Opptakskrav

Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.