EPN-V2

PHUV9350 Cultural-Historical Activity Theory – CHAT Course description

Course name in Norwegian
Kulturhistorisk aktivitetsteori
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstendig arbeid, prosjektarbeid i gruppe, forelesninger og seminarer. Seminarene vil ha fokus på ulike vitenskapelige metoder og tilnærminger.

Prosjektarbeid

Studentene arbeider selvstendig i grupper og får veiledning på prosjektarbeidet og oppgaveskriving. I del en skal studentene dokumentere en prosjektplan gjennom å skrive en prosjektskisse. I del to skal studentene gjennomføre prosjektet og skrive selve bacheloroppgaven. Veiledningen er organisert ut fra prosjektene studentene jobber med, og foregår dels i større grupper med innlagte presentasjoner og diskusjoner med kollegatilbakemelding, og dels i den enkelte bachelorgruppe.

Learning outcomes

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • søknad om godkjenning av tema og oversikt over de som skal skrive oppgaven sammen
  • skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 1500 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.

Teaching and learning methods

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på normalt to studenter, inntil 7000 ord.

Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått) har studentene anledning til å levere omarbeidet oppgave én gang.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Examiners

The presentation will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.

Admission requirements

Target Group

The target group is PhD candidates / students who plan to conduct Action Research projects and want to learn more about epistemology, methodology and ethics related to their own work.

Admission requirements

The admission requirement is a five-year master’s degree (three years + two years) or equivalent qualifications in teacher education, other pedagogical education, educational science, development studies, or other education on equivalent level in subjects relevant for teacher education.

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Those applicants who are not enrolled in the PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education will have to send a summary of max. one A4 sheet with relevant information about their own ph.d. project or other project/sphere of interest containing the topic, methodology, theoretical approach, how far they are in their ph.d. work and why this particular subject is relevant for their project.