EPN-V2

PHUV9340 Discourses and Power Course description

Course name in Norwegian
Diskurs og makt
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Pedagogikk og elevkunnskap har et særskilt ansvar for å integrere teori og praksis slik at utdanningen fremstår som en helhet for studentene. Praksisopplæring omfatter observasjon, planlegging, gjennomføring og refleksjon over undervisning, individuelt og i samarbeid med flere. Undervisning skal gjennomføres i større og mindre grupper.

Recommended preliminary courses

This PhD-course is open for students at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD students and academic staff at OsloMet and other universities and colleges.

Learning outcomes

Etter fullført praksisopplæring i første studieår har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærerens rolle
  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
  • har kunnskap om observasjonsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
  • kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i arbeidet med fagene
  • kan bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset 1. - 7. trinn
  • kan med utgangspunkt i relevant teori velge og bruke aktuelle kartleggingsverktøy i opplæringen
  • kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
  • kan observere og lede elevers læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver
  • kan vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger

Content

x

Teaching and learning methods

Språk og læring er et arbeidskrav i alle de tre fagene studentene har første studieår. Det er en flerfaglig oppgave knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg som har fokus på språk og læring. Studentene får undervisning som støtter opp om temaet i forkant av andre del av praksis, og kommer til praksis med ferdig utarbeidet undervisningsopplegg i matematikk og norsk. Dette skal gjennomføres når kontaktlærer fra HiO er på praksisbesøk. Praksislærer og kontaktlærer skal sammen med studentene evaluere undervisningsoppleggene ved endt gjennomføring.

Course requirements

Grunnlaget for vurdering er læringsutbyttebeskrivelser det enkelte studieår (konkretisert i vurderingsrapporter). Studenten blir vurdert i gjennomføring av undervisning, ved deltakelse i veiledning og gjennom skriftlige refleksjonslogger. Vurdering i praksisopplæringen skal bidra til læring og utvikling hos studentene. Vurderingen skal foregå underveis i praksisperiodene slik at studentene er orientert om hvordan de fungerer i forhold til forventet læringsutbytte det enkelte studieår.

I løpet av praksisperioden skriver studentene ukentlige refleksjonslogger. Innholdet i refleksjonslogger skal knyttes til relevante profesjonstema og vurdering av egen utvikling av lærerkompetanse.

Etter avsluttet praksisopplæring hvert studieår skriver praksislærere en vurderingsrapport som er studentenes sluttvurdering. Vurderingsrapporten underskrives av praksislærer.

Vurdering av studenter i praksisopplæring er et felles ansvar mellom praksislærer, faglærer og rektor. Partene må avklare roller og oppgaver mht. vurdering.

Studenter som står i fare for ikke å bestå en praksisperiode, skal ha melding om dette senest midtveis i praksisperioden. Dersom en student vurderes til "ikke bestått" i en praksisperiode, skal praksisutvalget fatte endelig vedtak om karakteren. Studenter som blir vurdert til "ikke bestått" i en veiledet praksisperiode, kan fullføre det aktuelle semesteret. Deretter må studenten avvente videre studieprogresjon i ett år. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til "bestått" ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til "ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. For nærmere presisering av bestemmelsene, se § 4-5 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo.

Karakteruttrykk

Praksisopplæringen vurderes til "bestått"/"ikke bestått" og må være bestått i første studieår før studenten kan fortsette i andre studieår. Tilsvarende krav gjelder for alle studieår i utdanningen.

Assessment

Profesjonstemaer

For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisningen og praksisopplæringen. Profesjonstemaer for samarbeidet med praksisopplæringen i emne 1 (første studieår) For mer detaljert informasjon se vurderingsrapport:

  • Lærerrollen.
  • Klasseledelse og kontaktlærerfunksjon.
  • Læreplanarbeid.
  • Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. - 7. trinn.

Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 1 (første studieår):

  • Grunnleggende ferdigheter og begynneropplæring.
  • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring.

Permitted exam materials and equipment

x

Grading scale

The grades are "pass" or "fail". The requirement for "pass" is that the paper builds on insights from the first part of the course and outlines ideas on how an analysis and journal article can be planned on this basis. The paper must be graded «pass» in order for the student to pass the course.

Examiners

The paper will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.

Admission requirements

Target group

The target group is PhD students and academic staff who want to carry out a critical analysis of own data material. The course is relevant for PhD students and researchers who conduct research on almost any issue, including questions related to the welfare state, environmental issues, migration, extremism and radicalization, and any topics that are taught at school and are discussed in classrooms.

Admission requirements

The course is open for PhD students admitted to the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, as well as other applicants, including academic staff. The admission requirement is a five-year master¿s degree (three years + two years), or equivalent qualification in either teacher education, educational science, social sciences or humaniora.

In case of a large number of applicants, PhD students enrolled in the PhD program in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students enrolled in other relevant PhD programmes at OsloMet as well as other universities, then other academic employees at the Faculty of Teacher Education and International studies and the Centre for the Study of Professions, then staff of the rest of OsloMet as well as other universities.

Those applicants who are not enrolled in the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education will have to send a summary of max. one A4 sheet with relevant information about their own PhD project or other project/sphere of interest containing the topic, methodology, theoretical approach, how far they are in their PhD work and why this particular subject is relevant for their project.