Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9330 Fenomenologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Phenomenology
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker (totalt 180 timer) i ortopediteknisk virksomhet. Praksis er rettet mot brukere som trenger fotortoser og/eller fottøy, og fokus er på klinisk arbeid, kommunikasjon med brukere og skriftlig dokumentasjon av arbeidet.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
- gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy og fotortoser
- anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis
- bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy og fotortoser
- anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
- formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
- veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
- søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid
- med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
- utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
- anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
- ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
- drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
- drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
Læringsutbytte
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.
Innhold
Emnet tar opp fenomenologi som filosofi, som vitskapsteoretisk retning og som pedagogikk, slik som:
- klassiske, fenomenologisk arbeid
- nyare utvikling i fenomenologisk filosofi
- fenomenologisk forskingsmetode
- fenomenologisk pedagogikk
- fenomenologi nytta innanfor utdanningsvitskapleg forsking
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ikke relevant.
Vurdering og eksamen
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
Vurderingsuttrykk
- 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA2 Praksis - Ortoser til foten.
Sensorordning
Refleksjonsnotatet blir vurdert av to interne sensorar (seminarleiaren og ein vitskapleg tilsett knytt til ph.d.-studiet).
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet er primært for studentar som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitskap for lærarutdanning, men vil vere ope for andre som ønskjer å fordjupe seg i feltet utdanningsvitskap, lærarutdanning og skule. Målgruppa er ph.d.-studentar som har eit fenomenologisk perspektiv i avhandlingsarbeidet sitt eller som er opptatt av å posisjonere sitt eige prosjekt i relasjon til fenomenologien.
Opptakskrav til enkeltemne for eksterne søkjarar
Søkjarar må normalt ha fullført femårig masterutdanning (tre år + to år) eller tilsvarande i utdanningsvitskap for lærarutdanning, annan pedagogisk utdanning, utdanningsvitskap, utviklingsstudium eller annan utdanning på tilsvarande nivå i fagområde relevant for lærarutdanning.
Om det blir for mange søkjarar vil studentar ved ph.d.-programmet i utdanningsvitskap for lærarutdanning bli prioritert. Deretter studentar ved andre ph.d.-program, så andre vitskapeleg tilsette ved Fakultet for lærarutdanning og internasjonale studium.
Søkjarar som ikkje er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitskap for lærarutdanning må sende inn eit samandrag på om lag 1 A4-side med informasjon om eige ph.d.-prosjekt eller anna prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, kvar dei eventuelt er i ph.d.-løpet og korleis dette emnet er relevant for eige prosjekt.