Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9320 Yrkesdidaktisk forskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research on Vocational Didactics
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent av doktorgradsutvalget 25. oktober 2018. Redaksjonell endring 27.04.2020.
Yrkesdidaktisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Yrkesdidaktikk har som begrep en kort historie i Norge, og har også hatt en relativt begrenset plass i internasjonal forskning. Emnet yrkesdidaktisk forskning skal gi oversikt over det yrkesdidaktiske fagfeltet og bidra til å styrke forskning innen yrkesdidaktikk.
I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet omhandler temaer som gjelder forholdet mellom læring og arbeid, utvikling av yrkeskunnskap og læreplaner i yrkesfag. Problematisering av yrkeskunnskap og yrkesdidaktikk i ulike utdanningskontekster vil være sentralt. Emnet skal gi innblikk i ulike forskningstilnærminger i yrkesdidaktisk forskning, særlig praktikerforskning (practitioner research) som strategi for å utvikle yrkes- og profesjonskunnskap.
Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.
Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.
Anbefalte forkunnskaper
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
- har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
- kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
- kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet
Generell kompetanse
Studenten
kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal jobbe aktivt i grupper for å oppleve gruppedynamikken og for å kunne reflektere over egen atferd i gruppesammenheng. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltakelse på spesifikke aktiviteter knyttet til gruppeoppstart og dynamikk som skal gjennomføres for å knytte teori fra emne opp mot å gjøre praktiske erfaringer.
- Arbeidskrav 2: To gruppeinnleveringer med et omfang hver på tilsvarende 1500 ord.
;
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurderingsuttrykk
Hjemmeeksamen som løses i grupper på 3-4 over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Sensorordning
Gradert skala fra A-F.
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav
Krav til opptak er fullført femårig masterutdanning (integrert, eller treårig + toårig på totalt 300 studiepoeng) innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier, samfunnsvitenskap eller andre relevante fagområder knyttet til ph.d.- programmet. Mastergraden skal inneholde et større selvstendig arbeid tilsvarende masteroppgave (minimum 30 studiepoeng). Utenlandsk avsluttet mastergrad som tilsvarer minst fire år i det norske utdanningssystemet kan vurderes for opptak (sjekk immatrikuleringsgrunnlag på nettside for Direktorat for høyere utdanning og kompetanse). https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet/lister-og-databaser/generell-studiekompetanse-gsu
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.