Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9320 Research on Vocational Didactics Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesdidaktisk forskning
- Study programme
-
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent av doktorgradsutvalget 25. oktober 2018. Redaksjonell endring 27.04.2020.
Yrkesdidaktisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Yrkesdidaktikk har som begrep en kort historie i Norge, og har også hatt en relativt begrenset plass i internasjonal forskning. Emnet yrkesdidaktisk forskning skal gi oversikt over det yrkesdidaktiske fagfeltet og bidra til å styrke forskning innen yrkesdidaktikk.
I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet omhandler temaer som gjelder forholdet mellom læring og arbeid, utvikling av yrkeskunnskap og læreplaner i yrkesfag. Problematisering av yrkeskunnskap og yrkesdidaktikk i ulike utdanningskontekster vil være sentralt. Emnet skal gi innblikk i ulike forskningstilnærminger i yrkesdidaktisk forskning, særlig praktikerforskning (practitioner research) som strategi for å utvikle yrkes- og profesjonskunnskap.
Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.
Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.
Recommended preliminary courses
After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, arranged into the following categories: knowledge, skills and general competence.
Knowledge
The student
- demonstrates insight into the multiplicity of deaf people's lives internationally, with a focus on transmissions within and between countries in the Global North and Global South
- can make connections between the historical development of transnational deaf spaces and the continuing significance of these spaces
- understands the mobility of ideas and peoples within transnational deaf networks and the role deaf people’s translanguaging practices play in these movements
Skills
The student
- is able to utilize cultural, geographical, sociological and human rights perspectives to analyze phenomena taking place in global deaf worlds
- can engage in rudimentary signed discussion about course content with another student with whom they do not share a common signed language
- can use class content and activities to reflect on their own linguistic repertoire and languaging practices
General competence
The student
- is able to engage in critical inquiry into ongoing developments in transnational interactions among deaf people and apply this to class assignments
- can identify transnational deaf spaces and explain how translanguaging affords navigations in such spaces
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
- har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
- kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
- kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet
Generell kompetanse
Studenten
kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag
Teaching and learning methods
Det gis organisert undervisning i form av forelesninger og seminarer. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.
Course requirements
Forberedelse til emnet
Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før de begynner på emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.
Assessment
Studenten skriver en individuell fagartikkel med omfang på 4000-6000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.
Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Fagartikkelen kan også være knyttet til arbeidet med egen avhandling. Temaet skal godkjennes av emnekoordinator på forhånd. Fagartikkelen må leveres innen seks uker etter endt undervisning.
Ny og utsatt eksamen
Dersom fagartikkelen ikke blir vurdert til bestått, kan studenten levere inn en bearbeidet versjon én gang innen en nærmere fastsatt frist.
Grading scale
For nearly two centuries deaf people have circulated in international spaces, exchanging ways of living as deaf people across local, regional and international borders. This course will introduce students in deaf studies and sign language interpreting to the history, motivations, and dynamics of transnational connections among deaf people. This circulation of peoples and ideas over time is explored through framing networks of signing deaf people as composed of translocal as well as transnational methodologies of circulation. Attempts at articulating a shared experience of being deaf across geographical distances will be discussed alongside differences regarding mobility, power and resources among deaf people around the globe. These circulations are enabled through a communication practice known as International Sign, where both conventionalized signs and a broad repertoire of visual communication strategies are utilized to enable communication across different sign language communities. The course will give students a basic introduction to the concept and practice of International Sign.
It is necessary that the participants have a certain level in at least one signed language and also in written English to be able to follow the course, as no interpreting will be provided.
Approved by the Academic Affairs Committee at the Faculty for Teacher Education and International Studies 16 June 2020. Established by the Dean 18 June 2020. Minor edit 1 July 2021.
Examiners
None.
Admission requirements
The course is organized as a Collaborative Online International Learning (COIL) module where students from OsloMet - Oslo Metropolitan University and Gallaudet University (in the USA) participate. The course topics will be taught as weekly activities that includes use of digital learning tools as well as online interaction and cooperation in both international sign and written English between students from both universities.
The language of instruction and interaction among students is International Sign. Variants of international sign is also used in the video resources. All reading materials and written course resources are in English. No interpreting between any (spoken or signed) languages will be provided, since a part of the learning outcome is to obtain skills to communicate in international sign.