Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9320 Yrkesdidaktisk forskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research on Vocational Didactics
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
The first part of the course is a seminar given over two subsequent days. The working methods include lectures, discussions, as well as practical workshops. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities.
The second part of the course is primarily related to the student presentations, which constitute the exam in this course.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et internasjonalt perspektiv.
Læringsutbytte
Preparations for the course
Students are encouraged to enter OsloMet’s learning platform and attain knowledge of parts of the reading list prior to the course to be able to participate actively in discussions.
Course Requirements
Coursework requirement are:
- Mandatory attendance on the two days of lectures, discussions, and practical workshops. Up to 50 % absence from other students’ oral presentations can be accepted in certain cases, after application.
Arbeids- og undervisningsformer
The candidate prepare and implement a 15 minutes individual oral presentation. The candidate’s own project/field of research interest should be shortly presented to afford a meaningful discussion on its relevance (or lack of relevance) to ABR. The candidate is free to choose the topic(s) within ABR that will constitute the main part of the presentation; however, references from the reading list must support the discussion.
The presentation can be in Norwegian, Swedish, Danish or English and multi-modality is encouraged. Following the presentation there will be a sequence in which the candidate responds to questions and receive comments from the course leader, sensor and others.
In case of failed exam/legal absence, the candidate may have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The oral presentation will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff with relevant competence.
Vurdering og eksamen
Studenten skriver en individuell fagartikkel med omfang på 4000-6000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.
Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Fagartikkelen kan også være knyttet til arbeidet med egen avhandling. Temaet skal godkjennes av emnekoordinator på forhånd. Fagartikkelen må leveres innen seks uker etter endt undervisning.
Ny og utsatt eksamen
Dersom fagartikkelen ikke blir vurdert til bestått, kan studenten levere inn en bearbeidet versjon én gang innen en nærmere fastsatt frist.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått. Vurderingen av fagartikkel gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Sensorordning
Fagartikkelen vurderes av to interne sensorer (emneansvarlig og en vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-programmet).
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.