EPN-V2

PHUV9310 Research on Vocational Pedagogy/Education Course description

Course name in Norwegian
Yrkespedagogisk forskning
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Selective Courses: PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Supervised individual written exam, combination of multiple choice and free text assignments, 3 hours. 

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkespedagogisk forskning
  • innsikt i teorier om yrkeskunnskap, yrkes- og profesjonslæring, arbeidets sosiale og faglige organisering, arbeid, yrke og yrkeskultur relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv, og deres betydning i yrkespedagogisk forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av samfunnets, yrkenes og bedriftenes kompetansebehov som grunnlag for utdanningsvirksomhet
  • kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkespedagogiske feltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere sentrale yrkespedagogiske utfordringer og bidra til forskning, utvikling og endring av utdanning i skole og arbeidsliv
  • kan gi overblikk over det yrkespedagogiske kunnskapsfeltet og problematisere dets kunnskapsteoretiske premisser i yrkesfaglig kontekst

Teaching and learning methods

Grade scale A-F

Course requirements

All exam papers are assessed by two examiners. A minimum of twenty per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment shall benefit all students.

Assessment

Kandidaten forbereder en femten minutters muntlig presentasjon av yrkespedagogiske spørsmål som hun / han finner særlig interessante, basert på kurslitteraturen. Presentasjonen kan være på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Etter presentasjonen vil det være en fem til ti minutters sekvens hvor kandidaten svarer på spørsmål fra eksaminatorene.

Ny og utsatt eksamen

I tilfelle av ikke bestått eksamen eller gyldig fravær kan studenten få en ny eller utsatt eksamen under samme betingelser.

Permitted exam materials and equipment

No overlap with courses in the former programme description.

Grading scale

Læringsutbyttebeskrivelsene utgjør kriteriene for vurdering. Vurderingsuttrykket er «bestått» eller «ikke bestått».

Examiners

Eksamen blir vurdert av kurskoordinator og en annen vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-programmet.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.

Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.

Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.