EPN-V2

PHUV9310 Research on Vocational Pedagogy/Education Course description

Course name in Norwegian
Yrkespedagogisk forskning
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Selective Courses: PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Godkjent av doktorgradsutvalget 25. oktober 2018. Redaksjonell endring 27.04.2020.

Yrkespedagogisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Emnet yrkespedagogisk forskning skal bidra til å styrke kunnskap og forskning som gjelder samfunnsmessige, historiske og internasjonale perspektiver på yrkesutdanning.

I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet skal gi oversikt over det yrkespedagogiske fagfeltet. Begreper om yrke, organisasjon, endring, utvikling, kultur, kjønn og samfunn vil bli problematisert i forhold til fag- og yrkesopplæring. I emnet legges også vekt på relevante forskningstilnærminger og vitenskapelige metoder på området.

Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkespedagogiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv.

Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.

Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.

Required preliminary courses

Emnet består av tre deler:

  1. Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier.
  2. Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv.
  3. Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning.

I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.

Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .

Learning outcomes

BIB1110, BIB1300

Teaching and learning methods

Kunnskaper

Studenten

  • har basiskunnskap om tekstvitenskapelig, litteraturvitenskapelig og litteratursosiologisk teori og metode.
  • har litterær, teoretisk og analytisk kompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, fortolke og vurdere kvaliteten av skjønn- og faglitterære tekster.
  • kan lese sjangre i ulike medier ved hjelp av forskjellige teoretiske verktøy
  • er i stand til å overføre sin kompetanse i tekstanalyse til å fortolke også andre kulturelle uttrykk.
  • kan argumentere for egne vurderinger av tekster og teksters kvalitet.
  • kan påvise sosiale og kulturelle forskjeller i resepsjon, lesevaner og bruk av litteratur.

Course requirements

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, kollokviegrupper og selvstudium.

Assessment

En skriftlig analyseoppgave. Oppgaven leveres av studentgrupper på 2-3 studenter (3 sider). Oppgavens innretning oppgis av faglærer. Arbeidskravet skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal ha et omfang på 5½ - 6½ sider + litteraturliste. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.

Admission requirements

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.