Programplaner og emneplaner - Student
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- Valid from
- 2020 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet (OsloMet)er en forskerutdanning som studerer fagområder som oppvekst, kultur, barnehage, skole og lærer- og yrkesutdanning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Det skal bidra til å bedre lærerutdanningers forskningsmessige kunnskapsgrunnlag og handlingsberedskap. Det gir grunnlag for en konstruktiv og kritisk forskningsmessig vurdering av utdanning og utdanningspolitikk på felter som er relevant for lærerutdanning. I studiet skjer dette gjennom analyser av oppvekst, undervisning, kunnskapsutvikling og læring i ulike kommunikative, kulturelle og institusjonelle kontekster. Studiet bidrar til forskning som betrakter utdanning, oppvekst og utvikling i et mer sammenhengende perspektiv, fra tidlig småbarnsalder til høyere utdanning, på formelle og uformelle læringsarenaer, både nasjonalt og internasjonalt.
Utdanningsvitenskap som er relevant for lærerutdanning kjennetegnes både av en- og flerfaglige tilnærminger og særpreges av teori- og metodemangfold. Det er et raskt voksende felt som etter hvert har ført til faglig differensiering og spesialisering så vel som samarbeid på tvers av faggrenser og vitenskapelige felt.
Studiet legger til rette for forskningsinnsats på konkrete fagområder der universitetet har et særskilt samfunnsmandat og har bygd opp en særlig kompetanse. Dette gjelder ikke minst universitetets mandat om å tilby forskningsbaserte barnehage-, grunnskole-, og yrkesfaglærerutdanninger i en flerkulturell storbykontekst. Studiet er også aktuelt for forskning relatert til ulike faglærerutdanninger i videregående opplæring og for forskning knyttet til lærerutdanningsfeltet mer generelt. En begrunnelse for studiet finner en blant annet i økt krav om forskningsbasert undervisning i høyere utdanning og behovet for økt innsikt i forutsetninger for og effekten av endringer i utdanningssystemet.
Ph.d.-studiet skiller seg noe fra lignende utdanningsvitenskapelige studier ved å prioritere forskning som kan begrunne sin relevans for lærerutdanning på det aktuelle feltet. Videre gis det et sammenbindende, obligatorisk emne i kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning. Studiet er også klart praksis- og profesjonsrettet ved at det fokuseres spesielt på undervisnings-, lærings-, og samfunnskontekster for de ulike utdanningsveiene.
Target group
Studiets målgruppe er personer som ønsker å kvalifisere seg til forskning innen fagfeltet utdanningsvitenskap for lærerutdanning, undervisningsstilling ved universiteter og høgskoler eller andre type stillinger som stiller høye krav til vitenskapelig kompetanse.
Admission requirements
For å bli tatt opp til studiet må søkeren normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.
Det stilles normalt krav til at søker har karakter B eller bedre på masteroppgaven. Søkere med svakere karaktergrunnlag enn det som normalt kreves for opptak, vil kunne bli tatt opp dersom det dokumenters at kandidaten er særskilt egnet til en ph.d.-utdanning.
Beskrivelse av krav til innholdet i søknader om opptak framkommer i kap. 2 i forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved OsloMet (heretter forskriften). Søknad om opptak skal dokumentere det utdanningsmessige opptaksgrunnlaget, inneholde beskrivelser av forskningsoppgaven, plan for gjennomføring, finansiering, formidling og opphold ved andre institusjoner. Videre skal søker redegjøre for nødvendig veiledningsbehov og infrastruktur, opplysninger om hvilket språk avhandlingen ønskes skrevet på og eventuell rettighetsproblematikk.
Doktorgradsutvalget ved fakultetet avgjør søknad om opptak basert på en samlet vurdering av søknaden.
Ved opptak oppnevner doktorgradsutvalget veileder(e). Hovedveileder skal fortrinnsvis være knyttet til OsloMet. Opptak formaliseres i en avtale mellom ph.d.-student, veileder og universitetet, eventuelt også med andre fagmiljøer og institusjoner. Avtalen regulerer partenes gjensidige rettigheter og forpliktelser for avtaleperioden, jf. kap. 2 i forskriften, og følger den mal som er utarbeidet av universitets- og høgskolerådet (UHR). Studentene knyttes til et forskningsmiljø på relevant fagområde.
Fullført grad gir tittel Ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. På engelsk: PhD of Educational Sciences for Teacher Education.
Learning outcomes
Master i ledelse (Executive Master of Management) er en masterutdanning innen økonomi og ledelse, og er for personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen ledelsesfag. Studiet bygger på erfaringene studentene har fra arbeidslivet, og orienterer seg mot praksisfeltet. Studiet er et erfaringsbasert masterstudium på 90 studiepoeng, og er normalt et deltidsstudium over tre år.
En erfaringsbasert master i ledelse er for alle som ønsker mer ansvar og en lederposisjon. Den gir en bred og avansert innsikt i det økonomisk-administrative fagområdet, og på den måten bidrar utdanningen til å skape gode ledere på alle plan i ulike bransjer.
Det er tre obligatoriske emner i studiet, benevnt som basisemner: «Perspektiver på ledelse», «Organisering gjennom samhandling» og «Strategiprosess». I tillegg tilbys det flere valgemner innen ledelse som studentene kan velge blant. Disse valgemnene kan gjennom ulike kombinasjoner utgjøre en spesialisering. Studenter som har tatt annen relevant lederutdanning på masternivå, kan søke om å få inntil 30 studiepoeng innpasset i mastergraden til erstatning for valgemnene. Studiet avsluttes med en selvvalgt masteroppgave på 30 studiepoeng.
Mastergraden oppnås i samsvar med forskrift om krav til mastergrad § 5.
Studiet leder frem til graden master i ledelse, på engelsk Executive Master of Management.
Content and structure
Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.
1st year of study
1. semester
Teaching and learning methods
Det er lagt til rette for studier på deltid, men med valgfri progresjon. Det vil si at emnene kan tas uavhengig av hverandre.
Masterprogrammet inneholder tre deler på til sammen 90 studiepoeng. 30 studiepoeng obligatoriske basisemner (3 emner hver på 10 studiepoeng), 30 studiepoeng valgfrie emner (3 emner hver på 10 studiepoeng) og en masteroppgave på 30 studiepoeng. Det anbefales at basisemner gjennomføres før de øvrige emnene, men emnene kan gjennomføres i den rekkefølgen studenten selv ønsker.
;
De tre obligatoriske basisemnene gir en bred forståelse og innsikt i fagfeltet organisasjon og ledelse med utgangspunkt i lederfunksjonen og tar utgangspunkt i at studentene har med seg egne praktiske erfaringer inn i studiet.
Valgemnene gir grunnlag for faglig fordypning innen ledelse i organisasjoner. Studentene kan velge fritt mellom de ulike emnene som tilbys innenfor studieprogrammet. For at mastergraden skal gi grunnlag for spesialisering, må foruten tema for masteroppgaven, også minst 20 studiepoeng innenfor nærmere angitte spesialiseringer gjennomføres. Det blir kunngjort nærmere hvilke spesialiseringer som kan tas. Foreløpig er det en spesialisering som tilbys: Prosjektledelse (hvor Prosjektledelse 1 og prosjektledelse 2 inngår).
;
Studenter som har tatt Rektorutdanningen eller Styrerutdanningen ved OsloMet kan få denne innpasset i sin helhet som valgemner. Også studenter med annen lederutdanning på masternivå kan søke om å få innpasset denne som valgemner.
Internationalisation
Forelesninger og selvstudier.
Work requirements
Ingen.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Other information
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
;
Som vurderingsuttrykk brukes i hovedsaken gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, mens det for noen av valgemnene brukes bestått/ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer, og sensorordning ligger under det enkelte emnet. Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 5-3.
;
Studenter som kun tar enkeltemner, vil etter endt emne kunne hente ut resultater i Vitnemålsportalen. Studenter som fullfører hele masterstudiet, vil på samme måte få vitnemål med alle sluttkarakterer på de emnene som danner grunnlag for graden i Vitnemålsportalen.