Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9110 Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories of Knowledge in Teacher Education Research
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanningEnkeltemner knyttet til Ph.d.-studium i utdanningvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. februar 2011. Siste revisjon godkjent av doktorgradsutvalget ved OsloMet - storbyuniversitetet 3. mai 2018. Redaksjonelle endringer 27.04.2020.
Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning er et felles sammenbindende emne i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med kunnskapsteoretiske spørsmål knyttet til forskningsfeltet utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Gjennom emnets breddeorientering skal studentene tilegne seg teoretisk oversikt i et komparativt og internasjonalt perspektiv. Det legges videre vekt på et analytisk perspektiv gjennom kritiske studier av sentrale tekster og på teorier, temaer og tilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevante for utdanningsvitenskap relatert til lærerutdanning. Utviklingsorienterte perspektiver på forskning er sentrale.
Forkunnskapskrav
Deltakarane skriv eit avsluttande essay på 3000 ord (+/- 20 %).
I tilfelle kandidaten får vurderinga «ikkje bestått», vil kandidaten få tilbod om å levere eit nytt arbeid innan ei nærare gitt frist etter at tilbakemeldinga er mottatt. Om arbeidet enno ikkje er bestått må kandidaten ta emnet på nytt.
Læringsutbytte
«Bestått» eller «ikkje bestått». Vurderinga av essayet blir gjort på grunnlag av læringsutbytebeskrivinga for emnet.
Innhold
Alle hjelpemidler er tillatt.
Arbeids- og undervisningsformer
Essayet vil bli vurdert og kommentert av to sensorar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon av utkast til individuelt essay.
- 80 prosent tilstedeværelse på kurset. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Undervisningen er profesjonsrettet. Veiledning knyttes i vesentlig grad til utforming av essay. Studentene organiseres i mindre grupper med tanke på forberedelse til diskusjon og respons på skriftlige arbeider. Arbeidsformen forutsetter studentaktivitet og samhandling. Den gir en kompetanse som ikke kan tilegnes kun ved lesing av pensum, men må opparbeides ved tilstedeværelse, i reell dialog mellom studenter og forelesere. Kun i spesielle tilfeller kan fravær utover 20 prosent kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil studenten miste retten til å få essayet vurdert.
Vurdering og eksamen
Emnet omfatter praksis på bildediagnostiske avdeling, fordelt på to perioder, A og B. Studentene utfører radiograffaglig arbeid knyttet til læringsutbyttene. I løpet av emnet er studenten to uker i praksis på stråleterapiavdeling. Studenten utarbeider og leverer et refleksjonsnotat i forkant av midt- og sluttvurderingen til kontaktlærer.
Hjelpemidler ved eksamen
x
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.
Vurderingen av essay gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for kurset.
Sensorordning
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Faglig vurdering av praksis
Kontaktlærer fra universitetet og veileder(e) vurderer studenten. Det gjennomføres midt- og sluttvurderingssamtale med studenten. Vurderingen er basert på studentens oppnåelse av læringsutbyttene for praksisperioden, samt det faglige nivået studentene viser i vurderingssamtalen.
For at sluttvurderingen skal gjennomføres, må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og arbeidskravene godkjent. Studenter som ikke oppfyller kravene får «Ikke bestått» praksis.
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav
Krav til opptak er fullført femårig masterutdanning (integrert, eller treårig + toårig på totalt 300 studiepoeng) innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier, samfunnsvitenskap eller andre relevante fagområder knyttet til ph.d.- programmet. Mastergraden skal inneholde et større selvstendig arbeid tilsvarende masteroppgave (minimum 30 studiepoeng). Utenlandsk avsluttet mastergrad som tilsvarer minst fire år i det norske utdanningssystemet kan vurderes for opptak (sjekk immatrikuleringsgrunnlag på nettside for Direktorat for høyere utdanning og kompetanse). https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet/lister-og-databaser/generell-studiekompetanse-gsu
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.