Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9110 Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories of Knowledge in Teacher Education Research
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanningEnkeltemner knyttet til Ph.d.-studium i utdanningvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. februar 2011. Siste revisjon godkjent av doktorgradsutvalget ved OsloMet - storbyuniversitetet 3. mai 2018. Redaksjonelle endringer 27.04.2020.
Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning er et felles sammenbindende emne i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med kunnskapsteoretiske spørsmål knyttet til forskningsfeltet utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Gjennom emnets breddeorientering skal studentene tilegne seg teoretisk oversikt i et komparativt og internasjonalt perspektiv. Det legges videre vekt på et analytisk perspektiv gjennom kritiske studier av sentrale tekster og på teorier, temaer og tilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevante for utdanningsvitenskap relatert til lærerutdanning. Utviklingsorienterte perspektiver på forskning er sentrale.
Forkunnskapskrav
At the end of the course the student has obtained the following learning outcomes:
Knowledge
The candidate
- has knowledge of key topics, theories, issues, processes, tools and methods within the field of learning and designing with digital and social media
- is familiar with research and development within the field on both national and international levels
- can identify pedagogical opportunities and can update his or her knowledge in the field of learning and designing with digital and social media
- is familiar with the history of digital and social media in learning environments and its societal implications
Skills
The candidate
- can design, use and critically evaluate particular digital and social technologies and tools for individual and collaborative learning
- can design learning activities using digital and social media and can apply academic knowledge to practical and theoretical issues within this field for learning
- can find, assess and refer to information and academic texts and relate it to the teaching profession
General competence
The candidate
- has insight into relevant ethical issues related to the use and design of digital and social media
- can plan, design and carry out tasks and projects alone or as part of a group and in accordance with ethical requirements and principles
- can present academic material such as theories, problems and solutions related to the pedagogical design of learning activities with digital and social media, both in writing and orally, as well as making use of current and emerging technologies for communication
- can articulate, exchange opinions and participate in online networks and communities of professional teaching practices to enhance and enrich both own and others' professional development
- is familiar with new ideas and innovation processes and can seek insight from leading edge practice and research relevant to his/her professional interests and concerns in the field of learning and designing learning activities with digital and social media
- can reflect on his/her own practice and relate it to national and international teaching practices
Læringsutbytte
Seminar activities will be conducted in class, and students are expected to participate actively. Activities alternate between lectures, student seminars and practical sessions. A major part of the course is focused around students' pedagogical project work.
Innhold
Emnet består av utdanningsvitenskapelige kunnskapsteorier med vekt på forskning relevant for lærerutdanning nasjonalt og internasjonalt, herunder
- sentrale temaer som omsorg, danning, læring, lek, arbeid, sosialisering, kultur, yrker, profesjoner, organisasjoner og samfunn belyst forskningsmessig
- relevante teorier om utdanning og utdanningsdiskurser, arbeid, undervisning, kvalitet, kommunikasjon, kontekst og kultur på forskningsfeltet
- aktuelle tilnærminger som knytter sammen kunnskaps- og vitenskapsteorier
Arbeids- og undervisningsformer
Before the student can sit exams two course work requirements must be met. These assignments are subject to peer response according to specific criteria. The two course work requirements are:
- Paper on integrating social technologies in teaching and learning (1500 -2000 words).
- Lesson plan for a specific subject or subjects at a chosen level where the role of digital and social media is discussed (1000-1500 words).
The assignments are marked -accepted- or -not accepted-. Students who are assessed with -not accepted- may rewrite and submit maximum two new versions of the assignment in agreement with the teacher.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon av utkast til individuelt essay.
- 80 prosent tilstedeværelse på kurset. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Undervisningen er profesjonsrettet. Veiledning knyttes i vesentlig grad til utforming av essay. Studentene organiseres i mindre grupper med tanke på forberedelse til diskusjon og respons på skriftlige arbeider. Arbeidsformen forutsetter studentaktivitet og samhandling. Den gir en kompetanse som ikke kan tilegnes kun ved lesing av pensum, men må opparbeides ved tilstedeværelse, i reell dialog mellom studenter og forelesere. Kun i spesielle tilfeller kan fravær utover 20 prosent kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil studenten miste retten til å få essayet vurdert.
Vurdering og eksamen
Studenten skriver et individuelt essay med omfang på 6000 - 8000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.
Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav.
Hjelpemidler ved eksamen
Examination support material permitted on the written part of the exam.
Vurderingsuttrykk
There will be an internal and an external adjudicator.
Sensorordning
General study competence or equivalent validated prior learning.
Teacher students, international students, qualified teachers and other applicants may apply for the full 30 ECTS programme in accordance with National Guidelines for Differentiated Teacher Education Programmes.
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.